Zespół Szkół Budowlanych
Aktualności:
Firma FAST Zielona Góra i Roockwol Cigacice <
W wycieczce dn. 24.04.2012 r. zorganizowanej przez Zespół Szkół Budowlanych brało udział 20 uczniów drugiej klasy technikum. Wycieczka składała się z dwóch podstawowych elementów. Pierwszym z nich było zwiedzanie Firmy Fast znajdującej się w Zielonej Górze, drugim były odwiedziny w Firmie Roockwol w Cigacicach.
Firma Fast zajmuje się produkcją na sucho i mokro materiałów ogólnobudowlanych takich jak farby, zaprawy, wyprawy tynkarskie, tynki wewnętrzne i zewnętrzne oraz elementy małej architektury.
W trakcie zwiedzania zakładu uczniowie dowiedzieli się jakie produkty są wytwarzane w zakładzie. Zwiedzili biuro badawczo rozwojowe oraz laboratoria gotowych elementów.
Obserwowali jak pracownicy opracowują wszystkie nowe produkty, dokonują kontroli produkcji i sprawdzania koloru.
W laboratorium dokonali pomiaru natężenia koloru aparatem zwanym spektrofotometr oraz dowiedzieli się jak wykonuje się dobór barwy ze starego elementu (docelowo firma posiada możliwość wykonania 240 barw w palecie).
Następnie zwiedzili mieszalnię farb oraz linię do produkcji suchych produktów, takich jak kleje, zaprawy. Celem wycieczki do Cigaci było poznanie procesów technologicznych podczas produkcji wełny mineralnej firmy Rockwool, zapoznanie z asortymentem i zastosowaniem produktów. Pobyt był podzielony na dwa etapy.
W etapie pierwszym uczniowie zostali zapoznani z historią firmy, asortymentem wyrobów oraz ich zakresem stosowania. Zajęcia odbywały się w salach wykładowych gdzie gospodarz przygotował dla uczestników pokaz właściwości wełny mineralnej ( niepalność, odporność powierzchniową na wodę dzięki zastosowaniu odpowiednich substancji oleistych, właściwości akustyczne).
W drugim etapie uczniowie zapoznali się z technologią produkcji wełny mineralnej poprzez zwiedzanie linii technologicznej. Na halach produkcyjnych zapoznali się i zobaczyli podstawowy surowiec potrzebny do wytwarzania wełny ( skała wulkaniczna – bazalt). Zapoznali się ze sposobami transportu materiałów skalnych do dalszej obróbki (transport skał do piecy). Następnie przybliżona została im procedura produkcji konkretnych materiałów. Ujrzeli poszczególne etapy powstawania wyrobów. Począwszy od zasypu bazaltu do piecy, poprzez półprodukt jakim jest nieuformowana wełna, następnie zobaczyli etap w którym wyrób jest formowany do odpowiednich wymiarów poprzez finalne pakowanie. Produkcja w firmie odbywa się w sposób zautomatyzowany, obsługa ze strony ludzi dotyczy kontroli jakości wyrobów, nadzoru nad prawidłowym przebiegiem produkcji i usuwaniem usterek. Transport produktu odbywa się poprzez system taśmociągów.
ROCKWOOL był pierwszym zachodnim inwestorem, który uruchomił produkcję i sprzedaż materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej w Polsce. Do 1993 roku ROCKWOOL działał na polskim rynku poprzez biuro handlowe w Warszawie. Po sprywatyzowaniu fabryki w Cigacicach w czerwcu 1993 roku i powołaniu ROCKWOOL Polska Sp. z o.o. rozpoczęto wytwarzanie nowej, wysokiej jakości wełny mineralnej ROCKWOOL służącej jako izolacja cieplna, akustyczna i ogniochronna w budownictwie oraz instalacjach technicznych. Pierwszy produkt ROCKWOOL Polska wytwarzany w nowej technologii - ROCKMIN szybko zyskał popularność jako materiał lekki, łatwy w docinaniu i niechłonący wilgoci. Uczniowie otrzymali pakiety edukacyjne oraz certyfikaty ukończenia szkolenia przygotowane przez firmę Rockwool.
W targach wzięli udział uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych klas zawodowych o specjalności stolarz.
Była to jedna z największych i najważniejszych imprez targowych poświęconych obróbce drewna w Europie - DREMA 2012 oraz towarzyszące jej Międzynarodowe Targi Komponentów do Produkcji Mebli FURNICA.
Ruch przy stoiskach, pełna obsada na warsztatach, konferencjach i sympozjach – to krótkie podsumowanie tegorocznej edycji w której braliśmy aktywny udział.
Najnowsze, dostępne na rynku oraz premierowe rozwiązania dla różnych sektorów branży obróbki drewna oraz komponentów do produkcji mebli – to główny powód, dla którego odwiedziliśmy Poznań w marcu br. Opiekę pedagogiczną nad młodzieżą sprawowali nauczyciele: p. Janina Filosek, p. Stanisław Wolny, p. Marek Rada, p. Leszek Gołąbek.
W tym czasie na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich na przestrzeni 24 300 m2 swoje produkty zaprezentowało 555 firm z 17 państw. Wydarzenie zgromadziło przedsiębiorstwa oferujące m.in. maszyny do wstępnej obróbki drewna, technologie tartaczne, urządzenia suszące, maszyny do obróbki forniru, laminujące, okleinujące, frezarki, a także elementy wykończeniowe mebli, półfabrykaty, akcesoria i wiele innych.
W ramach ekspozycji Fabryka Mebli na Żywo uczniowie mogli zapoznać się z pełnozakresową produkcję szafek kuchennych począwszy od rozkroju płyty drewnopochodnej aż po pakowanie. Twórcy Fabryki założyli, że wyposażenie technologiczne linii produkcyjnej powinno mieć charakter uniwersalny, zapewniający wykonanie różnych produktów z płyt drewnopochodnych, również w krótkich seriach produkcyjnych co ułatwia dostosowanie mocy produkcyjnych do zmieniającego się zapotrzebowania rynku.
Wycieczka do zakładów Volkswagena w Poznaniu <
W dniu 8.02.2012 r. młodzież z Zespołu Szkół Budowlanych z klas: 104 t, 204 t i 232 zsz uczestniczyła w wycieczce politechnicznej do zakładów Volkswagena w Poznaniu.
Wyjazd był zorganizowany w ramach projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”. Uczniowie naszej szkoły jako przyszli mechanicy samochodowi mieli możliwość obserwacji zarówno procesu produkcji samochodu, jak również interesowali się warunkami pracy załogi fabryki, możliwościami zatrudnienia po ukończeniu szkoły oraz wysokością wynagrodzeń pracowników.
Program zwiedzania był przygotowany z poznańską perfekcją, a fachowych informacji o tym, co aktualnie działo się na taśmach produkcyjnych udzielali nam: pan Jerzy Włodarczyk oraz pan Maciej Łuczewski.
Opiekę pedagogiczną nad młodzieżą sprawowali nauczyciele: p. Janina Filosek, p. Stanisław Wolny, p. Marek Rada, p. Leszek Gołąbek.
Dwie wycieczki dydaktyczne Zespołu Szkół Budowlanych <
W ramach realizowanego w Zespole Szkół Budowlanych projektu unijnego „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”, odbyły się 2 wycieczki dydaktyczne, które uczniom klas budowlanych i samochodowych poszerzyły zainteresowania techniczne oraz umożliwiły poznanie najnowszych technologii.
Wycieczka1.
Odbyła się w dn. 13.04.2012 r. do nowej fabryki firmy YTONG w Pile. 20 Uczniów klas budowlanych ZSZ zapoznało się z produkcją bloczków wapienno – piaskowych i zobaczyło nowoczesną, w pełni skomputeryzowaną linię produkcyjną tych materiałów budowlanych.
Pierwszym etapem wycieczki było zwiedzanie zakładu i zapoznanie się z poszczególnymi etapami procesu technologicznego, które ściśle omawiał pracownik tamtejszego zakładu.
Młodzież po drodze odwiedzała laboratoria, w których przeprowadza się badania kruszywa, wapnia i emulgatorów oraz badania bloczków na wytrzymałość.
Całość linii produkcyjnej mieściła się w dużych halach. Przy taśmach nie było widać zbyt wielu pracowników, co bardzo zdziwiło młodzież. Zadali oni pytanie : Ilu pracowników pracuje w tej fabryce? W odpowiedzi dowiedzieli się, że osiem osób na jednej zmianie ,gdzie praca odbywa się w systemie trój zmianowym.
Uczniowie uczestniczyli w prezentacji zalet produktów firmy YTONG i zobaczyli wykorzystanie tej technologii w budowie domów. Nowa fabryka w Pile może dostarczyć na rynek ponad 300 tys. m3 bloczków rocznie. Jest to materiał potrzebny do wybudowania ok. 5 500 domów. Oznacza to, że dziennie linię produkcyjną pilskiej fabryki opuszcza 15 domów.
Na zakończenie wycieczki odbyła się część pokazowa: murowanie z bloczków ytong, w którym uczestniczył nasz uczeń, który był zachwycony prostym sposobem murowania. Podsumowując tą wycieczkę był to bardzo kształcący wyjazd. Uczniowie byli usatysfakcjonowani tym, że mogli zobaczyć tak nowoczesną linią produkcyjną produkującą bloczki z betonu komórkowego. Wycieczka była ciekawą lekcją kształcenia zawodowego zrealizowaną poza murami szkoły.
Wycieczka2.
W dn. 14.04.2012 r. odbyła się wycieczka na Międzynarodowe Targi Techniki Motoryzacyjnej i Motor Show do Poznaniu. Uczniowie technikum Zespołu Szkół Budowlanych z klas samochodowych zwiedzając ekspozycje targowe, między innymi: uczestniczyli w prezentacji pokazującej funkcjonowanie i wyposażenie nowoczesnego warsztatu samochodowego, poznali nowoczesną techniką i aparaturą diagnostyczna oraz posłuchali wykładu o napędzie hybrydowym. W salonach samochodowych i motocyklowych wsiedli do wspaniałego samochodu „Ferrari” i „odpalili” motocykl „Harley Davidson”. Tegoroczne targi zwiedziało 59 000 osób.
Wycieczka była również ciekawą lekcją kształcenia zawodowego zrealizowaną poza murami szkoły.
SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI WYKŁAD OTWARTY NA UAM W POZNANIU <
W dniu 8.02.2012r. uczniowie klas 101t oraz 102t ZSB w Gorzowie Wlkp. w liczbie 20 osób pod opieką Anny Sejwy-Gajos , Małgorzaty Jakubik i Zbigniewa Fałdyny uczestniczyli w wycieczce na wykład otwarty na UAM w Poznaniu. Była to już w historii Uczelni XI edycja wykładów otwartych na Wydziale Fizyki UAM .
Zajęcia przeprowadzone zostały przez wybitnego specjalistę uniwersyteckiego prof. dr hab. Ryszarda Krzymiewskiego. Tematem wykładu była „Fizyka w diagnostyce i terapii medycznej XXI wieku” . W ramach wykładu przedstawiono najnowsze metody fizyczne wykorzystywane w terapii medycznej. Pokazano zastosowanie ultradźwiękowego promieniowania rentgenowskiego oraz metody magnetycznego rezonansu jądrowego dotyczącego tomografii. Pokazano również różne systemy tomografów dostępnych w szpitalach. Zaprezentowano zjawiska elektrofizjologiczne związane z pracą mózgu (EEG) i serca (EKG) oraz najnowsze metody komputerowej analizy danych , które umożliwiają wczesne wykrywanie choroby . Pokazano metody radioterapii stosowane w leczeniu chorób nowotworowych wraz z metodą protonową. Jedną z najciekawszych pokazanych na wykładzie metod była metoda rejestracji fali pulsu oraz jej analiza numeryczna w systemie domowego telemonitoringu wykonana przez prowadzącego w trakcie wykładu.
Po zakończeniu bardzo ciekawego wykładu uczniowie udali się w 10 osobowych grupach na trasy prezentacji doświadczalnych przeznaczonych dla szkół średnich w zakładach naukowych wydziału Fizyki UAM. Młodzież obejrzała Zakład Biofizyki Molekularnej , Pracownię Fizyki Widzenia i Optometrii oraz Zakład Elektroniki Cyfrowej związanej z badaniami nad promieniami laserowymi.
Połączenie wykładu wraz z możliwością uczestniczenia uczniów w różnych aspektach badań naukowych oraz możliwość kontaktu i rozmowy ze specjalistami z różnych dziedzin fizyki przyniosło korzyści w dziedzinie dydaktyczno – wychowawczej.
Sprawozdanie z wyjazdu do SOLARIS Bus & Coach S.A. <
W dniu 18.01.2012 r. uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych, klas drugich w zawodzie technik pojazdów samochodowych zapoznali się z produkcją autobusów w największej fabryce autobusów w Polsce SOLARIS Bus & Coach S.A. W wyjeździe do zakładu w Bolechowie pod Poznaniem uczestniczyło 20 uczniów, dyrektor szkoły i dwaj nauczyciele przedmiotów zawodowych samochodowych. Przedstawiciele SOLARIS Bus & Coach S.A. najpierw zapoznali nas z historią i zakresem działalności firmy. Przedstawili też ofertę zatrudnienia dla absolwentów szkoły. Jest to największy producent autobusów miejskich w Polsce , a produkcja w roku 2011 wyniosła ponad 1200 pojazdów. Zakład zatrudnia ponad 2000 osób i produkuje oprócz autobusów miejskich autobusy międzymiastowe, turystyczne, specjalne, tramwaje i trolejbusy. Wszystkie pojazdy miejskie są niskopodłogowe. Obecnie szczególnym zainteresowaniem cieszą się pojazdy hybrydowe ( połączony napęd spalinowy i elektryczny), oraz napędzane gazem ziemnym CNG. W 2011 roku SOLARIS Bus & Coach S.A. zaprezentował pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym i prowadzi akcję wprowadzania tych przyszłościowych i przyjaznych dla środowiska pojazdów na rynek. Po prezentacji udaliśmy się pod opieką pracowników firmy na halę produkcyjną zapoznaliśmy się z procesem produkcji autobusów. Szkielet pojazdu po dodatkowym zabezpieczeniu antykorozyjnym trafia do komór lakierniczych. Następnie po wstawieniu szyb trafia na linię montażową gdzie kolejno przebiega proces technologiczny montażu. Obejmuje on montaż podłogi pojazd, wygłuszenie oraz uszczelnienie wnętrza, montaż układu jezdnego i silnika ze skrzynią biegów i pozostałym osprzętem układu napędowego. W międzyczasie inna grupa pracowników wyposaża wnętrze pojazdu. Wszystkie wiązki elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne są prowadzone pod dachem pojazdu, a poddasze po zakończeniu montażu i sprawdzeniu zostaje zabudowane osłonami tworzącymi podsufitkę. Siedzenia pojazdu są pokryte niepalnym i odpornym na uszkodzenia mechaniczne materiałem, a wnętrze pojazdu jest monitorowane. Kolorystyka i wyposażenie pojazdu jest ustalana z zamawiającym i w zasadzie każde zamówienie jest specyficzne a produkcja autobusów jest zindywidualizowana. Proce produkcji jednego autobusu trwa od 2 do 3 tygodni. W trakcie montażu każdy etap po realizacji jest szczegółowo kontrolowany, a po zakończeniu pojazd jest poddawany próbom drogowym i ostatecznemu odbiorowi przed przekazaniem zamawiającemu. Pojazdy SOLARIS Bus & Coach S.A. są eksploatowane w prawie wszystkich krajach europejskich, a także poza Europą. Największym odbiorcą zagranicznym są Niemcy.
Nasi uczniowie odbywają zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie Wlkp. eksploatującym 27 autobusów Solaris Urbino 12. Podczas zajęć praktycznie poznają zasady eksploatacji i obsługi tych pojazdów, a zrealizowany przy wsparciu MZK wyjazd do producenta tych autobusów pozwolił im uzyskać szerszą wiedzę z budowy i projektowania autobusów. Uczniowie poznali nowoczesne i nowatorskie technologie stosowane w produkcji autobusów specyfikę produkcji i przyszłościowe rozwiązania wdrażane u wiodącego światowego producenta, który całkowicie samodzielnie projektuje różnorodne pojazdy komunikacji miejskiej. Jednocześnie uzyskaliśmy zapewnienie, że w przyszłości kolejne roczniki naszych uczniów będą mogły zapoznać się z procesem produkcyjnym pojazdów wytwarzanych w SOLARIS Bus & Coach S.A.
Zwiedzanie Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA w Poznaniu <
Dnia 27.01.2012 r. młodzież Zespołu Szkół Budowlanych , w ilości dwóch grup, uczestniczyła w wycieczce – zwiedzanie Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA w Poznaniu.
Dwudziesta pierwsza edycja Budmy odbywała się pod hasłem „Budownictwo przyszłości – uwolnij swoją wyobraźnię”. Ekspozycja i program wydarzeń skoncentrowane były na prezentacji najnowszych rozwiązań, tak by poznańskie targi budowlane odgrywały aktywną rolę w wyznaczaniu kierunków rozwoju budownictwa, będąc dla wystawców skuteczną platformą promocji ich innowacyjnych produktów, a dla zwiedzających największą i najbardziej komplementarną prezentacją budowlanych technologii jutra. Najnowsze, dostępne na rynku rozwiązania dla różnych sektorów branży budowlanej na powierzchni przekraczającej 60 000 m2 zaprezentowało ponad 1200 firm z 33 krajów.
Budma to nie tylko stoiska wystawców, ale również liczne interaktywne ekspozycje specjalne, pokazy i warsztaty. W ramach ekspozycji BUDSHOW 2012 powstał nowoczesny dom wyróżniający się niskimi wskaźnikami energii wbudowanej (użytej do wyprodukowania materiałów budowlanych), energii końcowej (zużywanej do ogrzania wnętrza i podgrzania ciepłej wody użytkowej) oraz energii pierwotnej, do której zużycia ze środowiska przyczynia się budynek. Okazją do zapoznania się z najnowszymi narzędziami i technologiami była ekspozycja specjalna Nowoczesny Warsztat Ciesielski oraz warsztaty montażu okien.
Inne nowatorskie i ważne tematy, które zagościły w programie targów Budma to np. rewitalizacja zabudowy, termomodernizacja, wykorzystanie nano-technologii, budownictwo wysokościowe, akustyka wnętrz czy komputerowo wspomagane projektowanie, wykonawstwo i eksploatacja budynków czyli building information modeling.
Ofertę targów Budma dopełniły odbywające się w tym samym czasie na terenie MTP: Międzynarodowe Targi Maszyn Budowlanych, Pojazdów oraz Sprzętu Budowlanego BUMASZ.
Uczniowie uczestniczący w Budmie mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy w konkursach wiedzy budowlanej które odbywały się na terenie Targów. Sprawdzian w takiej formie wypadł pozytywnie przez co wzrosło samopoczucie oraz samoocena osób biorących w nim udział.
Wyjazd do SOLARIS Bus & Coach S.A. <
W dniu 18.01.2012 r. uczniowie klas drugich w zawodzie technik pojazdów samochodowych zapoznali się z produkcją autobusów w największej fabryce autobusów w Polsce SOLARIS Bus & Coach S.A. W wyjeździe do zakładu w Bolechowie pod Poznaniem uczestniczyło 20 uczniów, dyrektor szkoły i dwaj nauczyciele przedmiotów zawodowych samochodowych.
Przedstawiciele SOLARIS Bus & Coach S.A. najpierw zapoznali nas z historią i zakresem działalności firmy. Przedstawili też ofertę zatrudnienia dla absolwentów szkoły. Jest to największy producent autobusów miejskich w Polsce , a produkcja w roku 2011 wyniosła ponad 1200 pojazdów. Zakład zatrudnia ponad 2000 osób i produkuje oprócz autobusów miejskich autobusy międzymiastowe, turystyczne, specjalne, tramwaje i trolejbusy. Wszystkie pojazdy miejskie są niskopodłogowe. Obecnie szczególnym zainteresowaniem cieszą się pojazdy hybrydowe (połączony napęd spalinowy i elektryczny), oraz napędzane gazem ziemnym CNG. W 2011 roku SOLARIS Bus & Coach S.A. zaprezentował pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym i prowadzi akcję wprowadzania tych przyszłościowych i przyjaznych dla środowiska pojazdów na rynek. Po prezentacji udaliśmy się pod opieką pracowników firmy na halę produkcyjną zapoznaliśmy się z procesem produkcji autobusów.
Szkielet pojazdu po dodatkowym zabezpieczeniu antykorozyjnym trafia do komór lakierniczych. Następnie po wstawieniu szyb trafia na linię montażową gdzie kolejno przebiega proces technologiczny montażu. Obejmuje on montaż podłogi pojazd, wygłuszenie oraz uszczelnienie wnętrza, montaż układu jezdnego i silnika ze skrzynią biegów i pozostałym osprzętem układu napędowego. W międzyczasie inna grupa pracowników wyposaża wnętrze pojazdu. Wszystkie wiązki elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne są prowadzone pod dachem pojazdu, a poddasze po zakończeniu montażu i sprawdzeniu zostaje zabudowane osłonami tworzącymi podsufitkę. Siedzenia pojazdu są pokryte niepalnym i odpornym na uszkodzenia mechaniczne materiałem, a wnętrze pojazdu jest monitorowane. Kolorystyka i wyposażenie pojazdu jest ustalana z zamawiającym i w zasadzie każde zamówienie jest specyficzne a produkcja autobusów jest zindywidualizowana. Proce produkcji jednego autobusu trwa od 2 do 3 tygodni. W trakcie montażu każdy etap po realizacji jest szczegółowo kontrolowany, a po zakończeniu pojazd jest poddawany próbom drogowym i ostatecznemu odbiorowi przed przekazaniem zamawiającemu. Pojazdy SOLARIS Bus & Coach S.A. są eksploatowane w prawie wszystkich krajach europejskich, a także poza Europą. Największym odbiorcą zagranicznym są Niemcy.
Nasi uczniowie odbywają zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie Wlkp. eksploatującym 27 autobusów Solaris Urbino 12. Podczas zajęć praktycznie poznają zasady eksploatacji i obsługi tych pojazdów, a zrealizowany przy wsparciu MZK wyjazd do producenta tych autobusów pozwolił im uzyskać szerszą wiedzę z budowy i projektowania autobusów. Uczniowie poznali nowoczesne i nowatorskie technologie stosowane w produkcji autobusów specyfikę produkcji i przyszłościowe rozwiązania wdrażane u wiodącego światowego producenta, który całkowicie samodzielnie projektuje różnorodne pojazdy komunikacji miejskiej. Jednocześnie uzyskaliśmy zapewnienie, że w przyszłości kolejne roczniki naszych uczniów będą mogły zapoznać się z procesem produkcyjnym pojazdów wytwarzanych w SOLARIS Bus & Coach S.A.
Wycieczka do zakładu produkcyjnego Rockwool Polska <
Celem wycieczki uczniów Zespołu Szkół Budowlanych do Cigaci było poznanie procesów technologicznych podczas produkcji wełny mineralnej firmy Rockwool, zapoznanie z asortymentem i zastosowaniem produktów.
Pobyt był podzielony na dwa etapy.
W etapie pierwszym uczniowie zostali zapoznani z historią firmy, asortymentem wyrobów oraz ich zakresem stosowania. Zajęcia odbywały się w salach wykładowych gdzie gospodarz przygotował dla uczestników pokaz właściwości wełny mineralnej (niepalność, odporność powierzchniową na wodę dzięki zastosowaniu odpowiednich substancji oleistych, właściwości akustyczne).
W drugim etapie uczniowie zapoznali się z technologią produkcji wełny mineralnej poprzez zwiedzanie linii technologicznej. Na halach produkcyjnych zapoznali się i zobaczyli podstawowy surowiec potrzebny do wytwarzania wełny (skała wulkaniczna – bazalt). Zapoznali się ze sposobami transportu materiałów skalnych do dalszej obróbki (transport skał do piecy). Następnie przybliżona została im procedura produkcji konkretnych materiałów. Ujrzeli poszczególne etapy powstawania wyrobów. Począwszy od zasypu bazaltu do piecy, poprzez półprodukt jakim jest nieuformowana wełna, następnie zobaczyli etap w którym wyrób jest formowany do odpowiednich wymiarów poprzez finalne pakowanie.
Produkcja w firmie odbywa się w sposób zautomatyzowany, obsługa ze strony ludzi dotyczy kontroli jakości wyrobów, nadzoru nad prawidłowym przebiegiem produkcji i usuwaniem usterek. Transport produktu odbywa się poprzez system taśmociągów.
ROCKWOOL był pierwszym zachodnim inwestorem, który uruchomił produkcję i sprzedaż materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej w Polsce. Do 1993 roku ROCKWOOL działał na polskim rynku poprzez biuro handlowe w Warszawie. Po sprywatyzowaniu fabryki w Cigacicach w czerwcu 1993 roku i powołaniu ROCKWOOL Polska Sp. z o.o. rozpoczęto wytwarzanie nowej, wysokiej jakości wełny mineralnej ROCKWOOL służącej jako izolacja cieplna, akustyczna i ogniochronna w budownictwie oraz instalacjach technicznych. Pierwszy produkt ROCKWOOL Polska wytwarzany w nowej technologii - ROCKMIN szybko zyskał popularność jako materiał lekki, łatwy w docinaniu i niechłonący wilgoci.
Uczniowie otrzymali pakiety edukacyjne oraz certyfikaty ukończenia szkolenia przygotowane przez firmę Rockwool.
Wycieczka do zakładu produkcyjnego Volkswagen Motor Polska <
Wycieczka odbyła się zgodnie z harmonogramem. Do Polkowic dojechaliśmy ok. godz. 11 00 i rozpoczęliśmy zwiedzanie zakładu produkcyjnego silników wysokoprężnych.
- Zwiedzanie objęło:
- Zapoznanie z ofertą zakładu.
- Omówienie rodzajów produkcyjnych silników.
- Omówienie linii produkcyjnej.
- Zapoznanie praktyczne z poszczególnymi operacjami procesu produkcyjnego:
- produkcje korbowodów
- produkcja wałów korbowych
- montaż podzespołów do bloku silnika
- montaż głowic i osprzętu
- kontrola jakości poszczególnych operacji
- sprawdzenie produktu finalnego – kompletnego silnika na hamowni
Wycieczka umożliwiła uczniom zapoznanie się z funkcjonowaniem zakładu produkującego silniki spalinowe, który kooperuje z dostawcami poszczególnych elementów i podzespołów w celu dostarczenia na rynek produktu finalnego w postaci silnika wysokoprężnego kompletnego, gotowego do zamontowania w nowym pojeździe tzw. Pierwszego montażu (nowe pojazdy).