Aktualności
WERNISAŻ PROJEKTU „Gorzowska edukacja na rzecz rynku pracy” <
Dnia 7 grudnia 2012 r. odbył się wernisaż prac uczestników wyjazdu edukacyjnego do Krakowa w ramach projektu „Gorzowska edukacja na rzecz rynku pracy”. Wystawa zorganizowana była w Liceum Plastycznym przy ulicy Bema 1 w Gorzowie Wielkopolskim.
Na wystawie zaprezentowane zostały wybrane prace uczestników projektu – akwarele, rysunki i obrazy olejne na płótnie. Prace przedstawiały detale architektoniczne Krakowa, portale Starego Miasta oraz pejzaż krakowski.
Uczestnicy projektu, w trakcie warsztatów przygotowujących wystawę i wydawnictwo poplenerowe, wykonali profesjonalny folder, zawierający prace przedstawiające portale i detale architektoniczne.
Uczestnicy projektu po raz pierwszy sami przygotowali wernisaż, podczas którego mogli wykorzystać zdobytą w trakcie dodatkowych zajęć wiedzę.
Dziękujemy zaproszonym gościom za przybycie.
Prezentacja prac na Konwencie Marszałków Województw Rzeczpospolitej <
W dniach 26 – 27 listopada 2012 w Filharmonii w Gorzowie Wlkp. odbył się Konwent Marszałków Województw Rzeczpospolitej Polski.
Uczestnicy projektu „Gorzowska Edukacja Zawodowa na rzecz rynku pracy” mieli okazję zaprezentować owoce swojej pracy w ramach projektu.
Uczniowie Liceum Plastycznego prezentowali prace wykonane podczas wyjazdu edukacyjnego do Krakowa.
Promocja dobrych praktyk na przykładzie projektu pn. „Gorzowska edukacja na rzecz rynku pracy” <
26 listopada 2012 r. w trakcie odbywającego się w Gorzowie Wlkp. Konwentu Marszałków Województw RP ważnym punktem obrad była tematyka związana z kształceniem zawodowym. Reformę szkolnictwa zawodowego w Polsce (zakładane cele i przewidywane rezultaty) przybliżył Tadeusz Sławecki sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Podczas Konwentu Jerzy Kaliszan dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wlkp. dokonał prezentacji naszego projektu (beneficjent projektu). Opowiedział o organizacji kształcenia zawodowego przy wsparciu środków finansowych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na przykładzie „Gorzowskiej edukacji zawodowej na rzecz rynku pracy”.
Obradom Konwentu towarzyszyło forum wymiany doświadczeń pn. „Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dobre praktyki Europejskiego Funduszu Społecznego w województwie lubuskim”. Organizatorem forum był Departament EFS Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego.
W ramach forum wymiany doświadczeń swoimi działaniami projektowymi pochwaliły się: Zespół Szkół Odzieżowych, Liceum Plastyczne, Zespół Szkół Elektrycznych i Zespół Szkół nr 14. Impreza odbyła się w gmachu Filharmonii Gorzowskiej, gdzie wymienione szkoły urządziły swoje stanowiska i zaprezentowały działania projektowe.
- Powstałe efekty pracy podczas zajęć Klubu Mistrza Krawiectwa i Klubu Mistrza Fryzjerstwa w ZSOdz. można było podziwiać w postaci projektów ubiorów oraz oryginalnych fryzur.
- Uczniowie LP przygotowali ciekawą wystawę prac plastycznych z wyjazdu edukacyjnego do Krakowa, a w trakcie trwania Konwentu wykonywali szkice portretowe uczestników.
- Zespół Szkół Elektrycznych zaprezentował efekty pracy uczniów biorących udział w warsztatach „Projektowanie urządzeń sterowanych mikrokontrolerami”. Na wystawionej tablicy informacyjnej można było zaobserwować kolejne etapy tworzenia urządzenia elektronicznego.
- Uczniowie ZS nr 14 przynieśli wykonane na zajęciach florystycznych bukiety kwiatów, z których jeden otrzymała Elżbieta Polak marszałek województwa lubuskiego. Ponadto uczniowie zaprezentowali się w strojach zakupionych do realizacji praktyk w hotelu, zakładzie gastronomicznym i ogrodniczym.
Przedstawione efekty działań projektowych cieszyły się popularnością, co potwierdzali oglądający ekspozycje uczniowskie marszałkowie województw, przedstawiciele samorządów lokalnych, reprezentanci administracji rządowej i inni zaproszeni goście Konwentu.
W czasie Konwent u Marszałków Województw RP w Filharmonii Gorzowskiej 26 listopada 2012 r. byli obecni uczniowie ZS nr 14, tj.:
- Rafał Szymczak – III klasa ZSZ pracownik pomocniczy obsługi hotelowej
- Daniel Ćwiertnia – II klasa ZSZ kucharz małej gastronomii
- Mateusz Ślusarczyk – I klasa Szkoła Przysposabiająca do Pracy
oraz ich opiekun Małgorzata Kosińska (nauczyciel ogrodnictwa i przysposobienia do pracy w Szkole Przysposabiającej do Pracy)
Uczniowie zaprezentowali się w strojach zakupionych w projekcie: kucharza, boya hotelowego i ogrodnika. Klasa kucharska wykonała paszteciki z kapustą i grzybami. Szkoła Przysposabiająca do Pracy wykonała bukiety na zajęciach florystycznych. Ponadto na przygotowanych planszach-stojakach zaprezentowano fotografie dokumentujące działania projektowe szkoły.
Projektowanie urządzeń sterowanych mikrokontrolerami <
W dniu 26 listopada 2012 r. podczas Konwentu Marszałków Województw RP, który odbył się w Filharmonii Gorzowskiej, Zespół Szkół Elektrycznych zaprezentował efekty pracy uczniów biorących udział w warsztatach „Projektowanie urządzeń sterowanych mikrokontrolerami”. Na wystawionej tablicy informacyjnej można było zaobserwować kolejne etapy tworzenia urządzenia elektronicznego:
- określenie technicznej konstrukcji (zasilanie, ilość wejść, ilość wyjść) oraz graficznego wyglądu planowanego sterownika;
- wizualizacja, realizowana za pomocą specjalnego programu komputerowego;
- generowanie struktury płytki drukowanej na podstawie stworzonego układu połączeń i druk na odpowiednim papierze;
- odbicie wzoru na laminacie i przeprowadzenie procesu trawienia;
- nawiercenie otworów na nóżki poszczególnych elementów i montaż;
- przygotowanie szaty graficznej z opisem poszczególnych gniazd połączeń w celu zabezpieczenia przed zniszczeniem i naklejenie na urządzenie;
- montaż gniazd i podstawki pod układ scalony i wyświetlacz ciekłokrystaliczny;
- tak wykonany układ można zaprogramować i użyć do sterowania.
Podczas prezentacji oprócz tablicy informacyjnej uczniowie Krzysztof Zwierucho i Michał Zubyk wraz z nauczycielem p. Krzysztofem Lądem pokazali działające układy z mikrokontrolerami, które sterowały m.in.:
- prędkością obrotową silnika wraz z wyświetlaniem aktualnej,
- obsługą wyświetlacza ciekłokrystalicznego z pomiarem temperatury i alertami dźwiękowymi,
- sterowanie silnikiem krokowym wraz ze zmianą kierunku.
Wyjazd edukacyjny do Międzynarodowej Szkoły Barmanów i Sommelierów w Poznaniu <
Tak jak w ubiegłym roku tak i teraz w listopadzie 2012 r., w ramach realizacji kolejnego działania, uczniowie klasy maturalnej pojechali do Poznania, do Międzynarodowej Szkoły Barmanów i Sommelierów.
Wykładowcami, którzy prowadzili zajęcia podczas naszej wizyty byli Marcin Siekierski - Dyrektor Filii MSBiS w Poznaniu oraz Kamil Szczygieł.
Pan Marcin zdradzał tajniki pracy barmana, nawiązywania kontaktów z klientami, sztuki słuchania i proponowania drinków stosownie do pory, sytuacji, okoliczności. Pan Kamil natomiast poprowadził zajęcia bardziej praktyczne, w pomieszczeniu ze stanowiskami do nauki sztuki barmańskiej. Dopiero w takim miejscu można naprawdę poczuć, czym jest zawód barmana, co należy umieć, o czym wiedzieć.
Uczniowie mieli okazję zapoznać się ze sprzętem niezbędnym podczas wykonywania drinków, poćwiczyć odmierzanie płynów, które imitowały alkohole. Było dużo śmiechu i zabawy, ponieważ okazało się, że nie jest to wcale prosta sprawa.
MSBiS prowadzi wiele szkoleń, dzięki którym można uzyskać dodatkowe kwalifikacje: dwutygodniowe szkolenie barmańskie, Szkolenie Flair – czyli nauka ekwilibrystycznych tricków podrzucania butelek, Kurs Barmański (weekendowy), Kurs Barista, czyli sztuka parzenia kawy, Kurs Kelnerski i Kurs Sommelierski.
Międzynarodowa Szkoła Barmanów i Sommelierów ma swoje siedziby w trzech miastach: w Poznaniu, Krakowie i Warszawie. Więcej o szkole można przeczytać na stronie www.msbis.com.
Wyjazd edukacyjny do Wyższej Szkoły Gastronomii i Hotelarstwa w Poznaniu <
W drugim wyjeździe do tej znakomitej szkoły wyższej wzięła udział 30-osobowa grupa uczniów z klasy maturalnej ZS12 oraz klasy trzeciej o profilu hotelarskim. Była to okazja poznania szkoły, w której być może będą się kształcili w przyszłości.
Nie zawiedliśmy się i tym razem. Powitali nas studenci wraz z panem Jackiem Rubiensteinem, szefem działu marketingu WSGiH, tak, jak wita się wyjątkowych gości w wyjątkowym hotelu, ponieważ szkoła udekorowana jest jak hotel najwyższej klasy: dywany, lambrekiny, sofy, otomany, zdobione krzesła, sekretarzyki, obrazy i rzeźby.
Uczniowie wzięli udział w trzech pokazach: kelnerskim, barmańskim i gastronomicznym.
Pokaz kelnerski poprowadziła studentka drugiego roku w saloniku pod nazwą „Wersal” i tak też urządzonym. Młodzież uczyła się podawania do stołu i obsługiwania gości zgodnie z obowiązującą etykietą. Pokaz barmański w wykonaniu mistrza sztuki barmańskiej pana Łukasza Wawrzyniaka cieszył się ogromnym uznaniem. Mieliśmy okazję zobaczyć namiastkę kuchni molekularnej, którą coraz chętniej stosuje się w przyrządzaniu drinków. Pokaz gastronomiczny w wykonaniu studentów III i IV roku pod okiem wykwalifikowanego nauczyciela – kucharza był smacznym zakończeniem naszej wizyty. Panowie ugotowali nam paelę z owocami morza zdradzając przy tym kilka sekretów tego dania.
Wizyta w szkole pokazała maturzystom możliwości kształcenia w zawodzie, wyjazdów na zagraniczne praktyki, pracy w dobrych hotelach w Polsce i za granicą. Smaczku wizycie dodaje fakt, że spotkaliśmy tam naszą tegoroczną absolwentkę, która na takim wyjeździe była w ubiegłym roku a teraz szykowała się na kilkumiesięczny pobyt w hotelu w Hiszpanii.
Praktyki zawodowe w CKP Słupsk <
To była trzecia i niestety ostatnia już w tym projekcie edycja praktyk zawodowych w Centrum Kształcenia Praktycznego w Słupsku. Tym razem pojechała na nią 15-osobowa grupa z klasy II o profilu technik obsługi turystycznej.
Termin wrześniowy spowodował, że praktyki wyglądały jak przedłużenie wakacji. Młodzież nie chciała wracać do domu.
Opiekunami byli znani nam już nauczyciele pani dyrektor Agata Giejbo, pan Daniel Poświętny oraz pan Grzegorz Dacków.
Zajęcia teoretyczne w salach komputerowych obejmowały symulacje rozmów telefonicznych z klientami, przyjmowanie zleceń, przygotowywanie ofert wyjazdowych. Uczniowie mieli też zajęcia praktyczne w postaci wyjazdów studyjnych. Odwiedzili m.in. Orzechowo, Smołdzino, Swołowo, Ustkę. W nagrodę za doskonałe sprawowanie i rewelacyjną współpracę z nauczycielami grupa pojechała także do Gdańska. CKP Słupsk to świetnie przygotowany ośrodek kształcenia praktycznego. Cieszymy się, że nasza młodzież mogła tam pojechać i głębiej poznać tajniki swojego zawodu.
Praktyki zawodowe w CKP Słupsk <
Na drugą edycję praktyk zawodowych do Centrum Kształcenia Praktycznego w Słupsku pojechali uczniowie klasy III o profilu technik obsługi turystycznej. 15 osób spędziło tam trzy tygodnie czerwca, tuż przed samymi wakacjami.
Oczywiście zajęli się nimi znani nam już nauczyciele pani dyrektor Agata Giejbo, pan Daniel Poświętny oraz pan Grzegorz Dacków. Oprócz zajęć teoretycznych w salach komputerowych, uczniowie mieli także zajęcia praktyczne, wycieczki i rajdy z ogniskiem i pieczonymi kiełbaskami.
Odwiedzili m.in. Orzechowo, Smołdzino, Swołowo. Największą popularnością cieszyła się jednak Ustka, oddalona od Słupska 10 kilometrów, do której młodzież mogła jeździć podmiejskim autobusem, aby korzystać z prawdziwie wakacyjnej pogody.
Dzięki takim wypadom praca w turystyce wydaje się wiązać wyłącznie z przyjemnościami.
Praktyki zawodowe w Kołobrzegu <
To była już trzecia edycja praktyk zawodowych w Centrum Kształcenia Praktycznego w Kołobrzegu. Tym razem pojechała na nie 11-osobowa grupa dziewcząt z klasy III t o profilu hotelarskim.
Jak wszystkie zgodnie potwierdzają tego typu praktyki w ośrodku kształcenia to niezwykle pomocny element uczenia się zawodu. CKP jest dużym ośrodkiem, w skład którego wchodzi trzygwiazdkowy hotel. W sezonie wakacyjnym ma on pełne obłożenie, zatem pracy i możliwości praktycznej nauki zawodu jest mnóstwo. Ponadto dwie działające restauracje to możliwość poznania pracy w kuchni, umiejętności gastronomicznych i kelnerskich. Obsługa gości hotelowych wymaga odpowiedniej jakości usług.
Poza tym miejsce, czyli miasto Kołobrzeg, morze, piękne plaże, rynek powodowały, że praktyki były dobrze spędzonym czasem wśród bardzo życzliwych ludzi.
Wielkie podziękowania dla opiekunki naszych praktykantek, Pani Alicji Kamińskiej oraz Pana Dyrektora CKP Janusza Budzika.
Szkolenie przedwstępne z pilotażu i przewodnictwa turystycznego. Wycieczka studyjna. <
Jednym z działań naszego projektu było przedwstępne szkolenie z pilotażu. Uczestniczyli w nim uczniowie klasy drugiej o profilu technik obsługi turystycznej.
Szkolenie obejmowało zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne i to ta część była wielką próbą dla przyszłych pilotów wycieczek.
Uczniowie klasy 2 „o” najpierw wylosowali miejsca, których prezentacją mieli się zająć podczas wycieczki studyjnej. Każdy miał za zadanie przygotować krótką informację na temat pokonywanej trasy, znaleźć lokalne atrakcje i umilić pozostałym podróż autokarem. W ruch poszły przewodniki, mapki i… mikrofon. Jak na każdego przewodnika przystało, aby podróżujący się nie nudzili należało wykorzystać każdą szansę.
Całą trasę przygotował pan Albert Jasiński, doświadczony nauczyciel, przewodnik i pilot wycieczek. Pod jego okiem uczniowie poznali atrakcyjne strony swojego przyszłego zawodu.
Trasa wiodła przez miasta i wsie naszego regionu. Uczniowie dotarli m.in. do Barlinka, Cedyni, Międzyrzecza, Przelewic, Sulęcina, Ośna, Słońska, Chojny, Czelina.
Przygotowanie wystawy i wydawnictwa prac poplenerowych <
Od 25 września do 20 listopada uczniowie Liceum Plastycznego pilnie pracują nad przygotowaniem wystawy i wydawnictwa prac poplenerowych.
Pod okiem Pana Juliusza Piechockiego dopracowują powstałe w Krakowie rysunki detali architektonicznych, oraz obrazy olejne, aby następnie na zajęciach z Panią Beatą Broniarek nauczyć się jak zaprojektować, wydrukować i złożyć wydawnictwo.
Prace uczniów zostaną zaprezentowane 7 grudnia na wernisażu w Liceum Plastycznym w Gorzowie Wlkp. przy ulicy Bema 1.
Kurs zdobnictwa cukierniczego w Europejskiej Szkole Mistrzów „PROFESIONAL” im. Wojciecha Kandulskiego w Poznaniu
Podczas kursu uczniowie poznali nowoczesne technologie produkcji wyrobów cukierniczych i dekoracji z karmelu, marcepana i czekolady.
Dekorowali również torty stylem angielskim z zastosowaniem masy ticino.
Każdy uczestnik kursu otrzymał świadectwo jego ukończenia wręczone uroczyście przez dyrektora szkoły - Panią Hannę Kandulską-Helińską.
Od projektu do działającego modelu mikrokontrolera. Zespół Szkół Elektrycznych <
Warsztaty „Projektowanie urządzeń sterowanych mikrokontrolerami” są to zajęcia dla osób, które lubią majsterkować i interesują się elektroniką. Pozwalają przejść uczniom wszystkie etapy związane z powstawaniem nowego urządzenia. Tak jak w innych dziedzinach przemysłu, pierwszym krokiem na drodze do powstania nowego modelu mikrokontrolera, jest po prostu pomysł na jego wygląd. Na początku określa się techniczną konstrukcję (zasilanie, ilość wejść, ilość wyjść) oraz graficzny wygląd planowanego sterownika.
Kolejnym krokiem jest wizualizacja, realizowana za pomocą specjalnego programu komputerowego (Mikroprocesory 01).
Następnie generuje się strukturę płytki drukowanej na podstawie stworzonego układu połączeń i drukuje na odpowiednim papierze (Mikroprocesory 02).
Potem należy odbić wzór na laminacie i przeprowadzić proces trawienia (Mikroprocesory 03).
W ten sposób uzyskujemy podstawę do budowy naszego urządzenia (Mikroprocesory 04).
Po nawierceniu otworów na nóżki poszczególnych elementów przystępuje się do montażu. Kolejne elementy łączy się przy pomocy tradycyjnej lutownicy lub stacji lutowniczej na gorące powietrze (Mikroprocesory 05).
Następnie przygotowuje się szatę graficzną z opisem poszczególnych gniazd połączeń (Mikroprocesory 06) , drukuje i laminuje (Mikroprocesory 07) w celu zabezpieczenia przed zniszczeniem i nakleja na urządzenie (Mikroprocesory 08).
Następnie montuje się gniazda (Mikroprocesory 09) i podstawkę pod układ scalony (Mikroprocesory 10) i wyświetlacz ciekłokrystaliczny (Mikroprocesory 11) . Kolejnym krokiem po zmontowaniu mikrokontrolera jest uruchomienie i przeprowadzenie testów. Tak wykonany układ można zaprogramować i użyć do sterowania.
Pod tym hasłem 25 czerwca 2012 roku mieliśmy okazję zaprezentować działania w ramach projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy” PO KL 2007-2013 podczas spotkania z lokalnymi mediami, zorganizowanego przez Departament Euro¬pejs-kiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze. Początek imprezy miał miejsce na Bulwarze Nadwarciańskim, gdzie koordynator p. Elżbieta Rostkowska przedstawiła działania i efekty projektu. Ponadto uczniowie Liceum Plastycznego pod opieką nauczyciela Juliusza Piechockiego zaprezentowali prace wykonane w ramach warsztatów przygotowujących do odbioru sztuki i wyjazdu edukacyjnego do Krakowa.
Po spotkaniu na Bulwarze miała miejsce wizyta w Zespole Szkół Odzieżowych i przedstawienie działań uczniów w ramach Klubu Młodego Mistrza Fryzjerstwa i Klubu Młodego Mistrza Krawiectwa. Dziennikarze mieli możliwość porozmawiania z uczestnikami i realizatorami projektu w szkole.
Uczestnikami imprezy byli: wicemarszałek województwa lubuskiego – Maciej Szykuła, dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego – Marek Kamiński, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. – Adam Kozłowski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wlkp. – Jerzy Kaliszan oraz członkowie zespołu zarządzającego projektem GEZ i przedstawiciele lokalnych mediów.
Spotkanie przedstawiające realizację projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy” <
25 czerwca 2012 roku na Bulwarze Wschodnim w Gorzowie odbyło się spotkanie przedstawiające realizację projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy” realizowanego przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny i projektu „Mali Odkrywcy" realizowanego w Przedszkolu Miejskim nr 4.
W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele władz wojewódzkich, oświatowych, samorządowych oraz dyrektorzy szkół i przedszkoli. Zaproszeni goście mieli okazję zobaczyć i dowiedzieć się o dokonaniach przedszkolaków i uczniów gorzowskich szkół, którzy w ramach projektu uczestniczyli w dodatkowych zajęciach. Jak można było zauważyć podczas prezentacji, uczestnicy znacznie poszerzyli swoje wiadomości i umiejętności, jak również odkrywali swoje talenty i możliwości.
Pomimo niesprzyjającej pogody, uczniowie Liceum Plastycznego licznie przybyli na Bulwar żeby zaprezentować swoje prace wykonane w trakcie „Warsztatów przygotowujących do odbioru sztuki i pracy w plenerze” oraz podczas wyjazdu edukacyjnego do Krakowa.
Uczniowie zaprezentowali także prace pokazane na grudniowej wystawie prac poplenerowych uczniów. Można było również obejrzeć wydawnictwo przygotowane przez uczestników pierwszej edycji projektu. Uczniowie już zaprosili gości na listopadowy wernisaż swoich prac.
Wyjazd edukacyjny do Krakowa uczniów Liceum Plastycznego w Gorzowie Wlkp. <
W dniach 18 - 22 czerwca 2012 roku grupa 25 uczniów Liceum Plastycznego w Gorzowie Wlkp. już po raz drugi wzięła udział w wyjeździe edukacyjnym do Krakowa w ramach projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”.
W ramach wyjazdu uczniowie zwiedzili zabytki architektury i sztuki oraz wzięli udział w wielu interesujących lekcjach i warsztatach edukacyjnych. Wśród zwiedzanych obiektów znalazły się perły architektury polskiej takie jak Wzgórze Wawelskie wraz z Katedrą i Zamkiem, Droga Królewska z Barbakanem, Bramą Floriańską, Starym Rynkiem, kościołami Mariackim , Św. Franciszka z Asyżu oraz św. Piotra i Pawła. Zwiedzaniu towarzyszyły interesujące lekcje edukacyjne i warsztaty, które odbyły się w Galerii Sztuki Polskiej w Sukiennicach, na Wawelu oraz w Muzeum Narodowym. Atrakcyjnym punktem wycieczki okazało się Muzeum Historyczne Miasta Krakowa zlokalizowane pod Rynkiem Głównym.
Zwiedzaniu atrakcji turystycznych Krakowa towarzyszyły zajęcia plenerowe, w trakcie których uczniowie tworzyli prace własne - rysunki wykonane ołówkiem, akwarele i zdjęcia. Powstałe w trakcie wyjazdu prace, uczniowie zaprezentują na wystawie poplenerowej w siedzibie szkoły przy ulicy Bema 1 oraz w formie wydawnictwa.
Koszt wyjazdu oraz zakupu materiałów potrzebnych do realizacji prac własnych uczniów pokryty został w całości ze środków projektu.
Wycieczka do zakładu Volkswagen Poznań w Swarzędzu odbyła się we wtorek 19 czerwca 2012 roku, wzięli w niej udział uczniowie kl. III A-technik mechanik kl. II a -mechanik monter maszyn i urządzeń oraz kl. II e - mechanik pojazdów samochodowych. Kierownikiem wycieczki był Stanisław Skrycki, natomiast opiekę nad uczestnikami sprawowali :wychowawca kl. III A -pan Wojciech Stapf, wychowawca kl II e- pan Maciej Suchocki oraz pan Jan Rusin.
Wyjazd uczniów do Volkswagena odbył się w ramach projektu "Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy" nr WND-POKL.09.02.00-08-021/10 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 9,2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Głównym celem wycieczki było zapoznanie uczniów z bardzo nowoczesnym zakładem produkującym samochody, w szczególności zaś z nowoczesnymi liniami spawalniczymi i liniami montażowymi:
- montażu elementów nadwozia metodami spawalniczymi
- montażu układu jezdnego z nadwoziem
- montażu osprzętu silnikowego z silnikiem
- montażu jednostki napędowej z nadwoziem
Zwiedzanie zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań było organizowane przez Dział Komunikacji Public Relations. Osobami oprowadzającymi byli panowie: pan Jerzy Włodarczyk i pan Maciej Łuczewski. Przed wejściem na teren zakładu w/w panowie zapoznali uczestników wycieczki z Regulaminem Zwiedzania Fabryki Samochodów Użytkowych Volkswagen Poznań, szczególną uwagę zwracając na następujące punkty:
- zwiedzanie może odbywać się tylko po wyznaczonej trasie
- osoba oprowadzająca ma prawo do przerwania zwiedzania w przypadku rażącego łamania zasad bezpieczeństwa lub nieprzestrzegania zasad regulaminu
- w hali Działu Budowy Karoserii obowiązuje bezwzględny nakaz noszenia okularów ochronnych(wypożyczanych przez VWP)
- na terenie Fabryki VWP obowiązuje kategoryczny zakaz rejestrowania obrazu i dźwięku oraz zakaz wnoszenia dyktafonów, aparatów fotograficznych, kamer video i telefonów komórkowych.
Pan Jerzy Włodarczyk przedstawił uczestnikom wycieczki następujące dane o firmie:
Volkswagen to nowoczesna samodzielna fabryka samochodów użytkowych; są w niej produkowane miejskie samochody dostawcze Caddy i Caddy Maxi na potrzeby rynków samochodowych całego świata. Zakład został utworzony w 1993 roku jako spółka Joint Venture pomiędzy Volkswagen AG i polskim producentem samochodów Tarpan. Obecnie Volkswagen Poznań to jedno z największych i najbardziej dynamicznych przedsiębiorstw Wielkopolski zatrudniające 6900 osób.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Działu Budowy Karoserii. Cały proces wykonywany jest w trzech liniach
- linia płyty podłogowej
- linia ścian bocznych
- linia budowy nadwozia
Na tej ostatniej następuje proces łączenia płyty podłogowej z częściami bocznymi i dachowymi. Części łączone są za pomocą zgrzewania, klejenia oraz spawania w osłonach gazu.
Szczególnie ciekawe są stacje laserowego spawania i lutowania ,gdzie następuje łączenie dachu z karoserią. Powstaje spaw/lut wykonany z dokładnością do 0,2 mm.
W końcowym procesie produkcji karoserii musi być zachowana minimalna tolerancja szczelin.
Po zwiedzeniu spawalni uczestnicy wycieczki przeszli do Działu Montażu w którym pracuje największa liczba pracowników. Powierzchnia hali wynosi 29 000 mkw. a długość wspólnej linii montażowej to 1250m.
Linia montażowa podzielona jest na trzy obszary :
- obszar wysokiej linii w którym auta poruszają się na zawieszkach montażowych z możliwością regulacji wysokości
- obszar niskiej linii, to dwa odcinki montażu, gdzie samochody stoją na własnych kołach - montowane jest wyposażenie wnętrza.
- obszar podmontażu układu napędowego- tutaj montuje się silnik, skrzynię biegów oraz pozostałe elementy układu napędowego, następnie pojazd dostarczany jest jednym z odcinków linii w miejsce ,gdzie odbywa się połączenie zespołu napędowego z częściowo wyposażoną karoserią.
Po zmontowaniu samochodu na wysokiej taśmie i połączeniu go z zespołem napędowym oraz zabudowie wnętrza i napełnieniu płynami technicznymi następuje uruchomienie silnika auto opuszcza linię montażową. Uczestnicy wycieczki dowiedzieli się, że pojazd opuszcza linię montażową co 109 sekund ,a średni czas montażu od wejścia auta na linię produkcyjną do wyjazdu z fabryki wynosi ok,12 godzin. W obszarze linii montażowych zastosowano 3 roboty i 25 manipulatorów.
Po zakończeniu zwiedzania zakładu Volkswagen uczestnicy wycieczki udali się na obiad do stołówki znajdującej się na terenie VWP a następnie autokarem przejechali na Stare Miasto w Poznaniu, gdzie mieli między innymi okazję do spotkania się z kibicami z Irlandii goszczącymi w Polsce z okazji Euro 2012.O godzinie 16.15 udaliśmy się w drogę powrotną do Gorzowa, gdzie zmęczeni ale pełni wrażeń dotarliśmy ok.18.45.Wszyscy uczestnicy zgodnie stwierdzili ,że była to bardzo udana i interesująca wycieczka ze względu na możliwość zapoznania się z bardzo nowoczesną linią montażową produkcji aut.
sporządził Stanisław Skrycki
SPRAWOZDANIE Z KONFERENCJI - LOGISTYKA W BRANŻY METALOWEJ <
30 marca 2012 w Zespole Szkół Mechanicznych odbyła się już IV Konferencja Logistyczna. Jej tematem była LOGISTYKA W BRANŻY METALOWEJ. Organizatorzy Konferencji zwrócili w ten sposób między innymi uwagę na kluczową rolę jaka odgrywa branża metalowa w rozwoju Gorzowa Wielkopolskiego.
    Pliki do pobrania:
Notka z kursu prawa jazdy ZSG <
Już wkrótce ostatnia grupa 10 uczniów z Zespołu Szkół Gastronomicznych zakończy kurs prawa jazdy, i tym samym zdobędzie możliwość zdawania egzaminu państwowego i otrzymania wymarzonego prawa jazdy.
Wszyscy uczestnicy z poprzedniej edycji (30 osób) są już po egzaminie i z dostarczonych danych wynika, że za pierwszym razem egzamin zdało około 25%. CI, którym się nie udało, podjęli już kolejne próby i sporo z nich, obecnie też może pochwalić się posiadaniem „prawka”.
Liczymy na to, że uczestnicy tej edycji kursu osiągną co najmniej tak samo dobre rezultaty :)
Najważniejsze jest to, że wszyscy są bardzo zadowoleni z udziału w tym projekcie. A oto kilka wspomnień związanych z uczestnictwem w kursie prawa jazdy.
- „Na początku było strasznie…, potem pojawiła się iskierka nadziei…, a teraz czuję się super siedząc za kierownicą i nie wiem, co mnie tak przerażało :)”
- „Najważniejsze było to, że przełamałam swój lęk przed prowadzeniem”
- „Kurs prawa jazdy to dobra zabawa i … szybka jazda”
- „Kurs prawa jazdy kojarzy mi się z … tarciem opon”
- „Wspaniała przygoda wśród ciekawych ludzi”
- „Było super i fajnie byłoby, żeby było tak samo super na egzaminie ;)”
Też tego życzymy i będziemy trzymać kciuki :)
Praktyki zawodowe w Kołobrzegu <
Od 12 marca do 6 kwietnia 2012 uczennice klasy III T o profilu hotelarskim z Zespołu Szkół nr 12, pojechały na praktyki zawodowe do Kołobrzegu. Centrum Kształcenia Praktycznego przyjęło je z otwartymi ramionami. Dziewczęta spędziły tam cztery tygodnie, podczas których mieszkały w hotelu CKP, uczyły się i pracowały.
Miały okazję obsługiwać gości podczas Wiosennej Giełdy Gastronomicznej w prestiżowym Aquarius hotel*****. W Baltic Plaza**** powierzono im zadanie obsługi kelnerskiej, imprezy na ponad 100 osób! Zmierzyły się też ze specyficznym rodzajem obsługi gości w formie cateringu podczas imprezy pod nazwą Bieg zaślubin z morzem. Impreza odbywała się w centrum miasta, na świeżym powietrzu.
Dziewczyny wróciły bardzo zadowolone. Praktyki zawodowe w CKP w Kołobrzegu to niesłychanie ważne doświadczenie. „Można się bardzo dużo nauczyć” – mówią. „Dyrektor Janusz Budzik i opiekunka praktykantów pani Alicja Kamińska proponują wiele nowych zadań do wykonania, jak na przykład catering podczas miejskiej imprezy. Dzięki temu nabywamy nowych umiejętności, a w naszym zad owdzie to podstawa”.
Oprócz nauki i pracy Kołobrzeg pozwala na spędzenie wolnego czasu w wyjątkowym miejscu, pięknym, klimatycznym.
Już niedługo, bo w wakacje, do Kołobrzegu jedzie 11-osobowa grupa uczennic z klasy II.
Firma FAST Zielona Góra i Roockwol Cigacice <
W wycieczce dn. 24.04.2012 r. zorganizowanej przez Zespół Szkół Budowlanych brało udział 20 uczniów drugiej klasy technikum. Wycieczka składała się z dwóch podstawowych elementów. Pierwszym z nich było zwiedzanie Firmy Fast znajdującej się w Zielonej Górze, drugim były odwiedziny w Firmie Roockwol w Cigacicach.
Firma Fast zajmuje się produkcją na sucho i mokro materiałów ogólnobudowlanych takich jak farby, zaprawy, wyprawy tynkarskie, tynki wewnętrzne i zewnętrzne oraz elementy małej architektury.
W trakcie zwiedzania zakładu uczniowie dowiedzieli się jakie produkty są wytwarzane w zakładzie. Zwiedzili biuro badawczo rozwojowe oraz laboratoria gotowych elementów.
Obserwowali jak pracownicy opracowują wszystkie nowe produkty, dokonują kontroli produkcji i sprawdzania koloru.
W laboratorium dokonali pomiaru natężenia koloru aparatem zwanym spektrofotometr oraz dowiedzieli się jak wykonuje się dobór barwy ze starego elementu (docelowo firma posiada możliwość wykonania 240 barw w palecie).
Następnie zwiedzili mieszalnię farb oraz linię do produkcji suchych produktów, takich jak kleje, zaprawy. Celem wycieczki do Cigaci było poznanie procesów technologicznych podczas produkcji wełny mineralnej firmy Rockwool, zapoznanie z asortymentem i zastosowaniem produktów. Pobyt był podzielony na dwa etapy.
W etapie pierwszym uczniowie zostali zapoznani z historią firmy, asortymentem wyrobów oraz ich zakresem stosowania. Zajęcia odbywały się w salach wykładowych gdzie gospodarz przygotował dla uczestników pokaz właściwości wełny mineralnej ( niepalność, odporność powierzchniową na wodę dzięki zastosowaniu odpowiednich substancji oleistych, właściwości akustyczne).
W drugim etapie uczniowie zapoznali się z technologią produkcji wełny mineralnej poprzez zwiedzanie linii technologicznej. Na halach produkcyjnych zapoznali się i zobaczyli podstawowy surowiec potrzebny do wytwarzania wełny ( skała wulkaniczna – bazalt). Zapoznali się ze sposobami transportu materiałów skalnych do dalszej obróbki (transport skał do piecy). Następnie przybliżona została im procedura produkcji konkretnych materiałów. Ujrzeli poszczególne etapy powstawania wyrobów. Począwszy od zasypu bazaltu do piecy, poprzez półprodukt jakim jest nieuformowana wełna, następnie zobaczyli etap w którym wyrób jest formowany do odpowiednich wymiarów poprzez finalne pakowanie. Produkcja w firmie odbywa się w sposób zautomatyzowany, obsługa ze strony ludzi dotyczy kontroli jakości wyrobów, nadzoru nad prawidłowym przebiegiem produkcji i usuwaniem usterek. Transport produktu odbywa się poprzez system taśmociągów.
ROCKWOOL był pierwszym zachodnim inwestorem, który uruchomił produkcję i sprzedaż materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej w Polsce. Do 1993 roku ROCKWOOL działał na polskim rynku poprzez biuro handlowe w Warszawie. Po sprywatyzowaniu fabryki w Cigacicach w czerwcu 1993 roku i powołaniu ROCKWOOL Polska Sp. z o.o. rozpoczęto wytwarzanie nowej, wysokiej jakości wełny mineralnej ROCKWOOL służącej jako izolacja cieplna, akustyczna i ogniochronna w budownictwie oraz instalacjach technicznych. Pierwszy produkt ROCKWOOL Polska wytwarzany w nowej technologii - ROCKMIN szybko zyskał popularność jako materiał lekki, łatwy w docinaniu i niechłonący wilgoci. Uczniowie otrzymali pakiety edukacyjne oraz certyfikaty ukończenia szkolenia przygotowane przez firmę Rockwool.
W targach wzięli udział uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych klas zawodowych o specjalności stolarz.
Była to jedna z największych i najważniejszych imprez targowych poświęconych obróbce drewna w Europie - DREMA 2012 oraz towarzyszące jej Międzynarodowe Targi Komponentów do Produkcji Mebli FURNICA.
Ruch przy stoiskach, pełna obsada na warsztatach, konferencjach i sympozjach – to krótkie podsumowanie tegorocznej edycji w której braliśmy aktywny udział.
Najnowsze, dostępne na rynku oraz premierowe rozwiązania dla różnych sektorów branży obróbki drewna oraz komponentów do produkcji mebli – to główny powód, dla którego odwiedziliśmy Poznań w marcu br. Opiekę pedagogiczną nad młodzieżą sprawowali nauczyciele: p. Janina Filosek, p. Stanisław Wolny, p. Marek Rada, p. Leszek Gołąbek.
W tym czasie na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich na przestrzeni 24 300 m2 swoje produkty zaprezentowało 555 firm z 17 państw. Wydarzenie zgromadziło przedsiębiorstwa oferujące m.in. maszyny do wstępnej obróbki drewna, technologie tartaczne, urządzenia suszące, maszyny do obróbki forniru, laminujące, okleinujące, frezarki, a także elementy wykończeniowe mebli, półfabrykaty, akcesoria i wiele innych.
W ramach ekspozycji Fabryka Mebli na Żywo uczniowie mogli zapoznać się z pełnozakresową produkcję szafek kuchennych począwszy od rozkroju płyty drewnopochodnej aż po pakowanie. Twórcy Fabryki założyli, że wyposażenie technologiczne linii produkcyjnej powinno mieć charakter uniwersalny, zapewniający wykonanie różnych produktów z płyt drewnopochodnych, również w krótkich seriach produkcyjnych co ułatwia dostosowanie mocy produkcyjnych do zmieniającego się zapotrzebowania rynku.
Wycieczka do zakładów Volkswagena w Poznaniu <
W dniu 8.02.2012 r. młodzież z Zespołu Szkół Budowlanych z klas: 104 t, 204 t i 232 zsz uczestniczyła w wycieczce politechnicznej do zakładów Volkswagena w Poznaniu.
Wyjazd był zorganizowany w ramach projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”. Uczniowie naszej szkoły jako przyszli mechanicy samochodowi mieli możliwość obserwacji zarówno procesu produkcji samochodu, jak również interesowali się warunkami pracy załogi fabryki, możliwościami zatrudnienia po ukończeniu szkoły oraz wysokością wynagrodzeń pracowników.
Program zwiedzania był przygotowany z poznańską perfekcją, a fachowych informacji o tym, co aktualnie działo się na taśmach produkcyjnych udzielali nam: pan Jerzy Włodarczyk oraz pan Maciej Łuczewski.
Opiekę pedagogiczną nad młodzieżą sprawowali nauczyciele: p. Janina Filosek, p. Stanisław Wolny, p. Marek Rada, p. Leszek Gołąbek.
Dwie wycieczki dydaktyczne Zespołu Szkół Budowlanych <
W ramach realizowanego w Zespole Szkół Budowlanych projektu unijnego „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”, odbyły się 2 wycieczki dydaktyczne, które uczniom klas budowlanych i samochodowych poszerzyły zainteresowania techniczne oraz umożliwiły poznanie najnowszych technologii.
Wycieczka1.
Odbyła się w dn. 13.04.2012 r. do nowej fabryki firmy YTONG w Pile. 20 Uczniów klas budowlanych ZSZ zapoznało się z produkcją bloczków wapienno – piaskowych i zobaczyło nowoczesną, w pełni skomputeryzowaną linię produkcyjną tych materiałów budowlanych.
Pierwszym etapem wycieczki było zwiedzanie zakładu i zapoznanie się z poszczególnymi etapami procesu technologicznego, które ściśle omawiał pracownik tamtejszego zakładu.
Młodzież po drodze odwiedzała laboratoria, w których przeprowadza się badania kruszywa, wapnia i emulgatorów oraz badania bloczków na wytrzymałość.
Całość linii produkcyjnej mieściła się w dużych halach. Przy taśmach nie było widać zbyt wielu pracowników, co bardzo zdziwiło młodzież. Zadali oni pytanie : Ilu pracowników pracuje w tej fabryce? W odpowiedzi dowiedzieli się, że osiem osób na jednej zmianie ,gdzie praca odbywa się w systemie trój zmianowym.
Uczniowie uczestniczyli w prezentacji zalet produktów firmy YTONG i zobaczyli wykorzystanie tej technologii w budowie domów. Nowa fabryka w Pile może dostarczyć na rynek ponad 300 tys. m3 bloczków rocznie. Jest to materiał potrzebny do wybudowania ok. 5 500 domów. Oznacza to, że dziennie linię produkcyjną pilskiej fabryki opuszcza 15 domów.
Na zakończenie wycieczki odbyła się część pokazowa: murowanie z bloczków ytong, w którym uczestniczył nasz uczeń, który był zachwycony prostym sposobem murowania. Podsumowując tą wycieczkę był to bardzo kształcący wyjazd. Uczniowie byli usatysfakcjonowani tym, że mogli zobaczyć tak nowoczesną linią produkcyjną produkującą bloczki z betonu komórkowego. Wycieczka była ciekawą lekcją kształcenia zawodowego zrealizowaną poza murami szkoły.
Wycieczka2.
W dn. 14.04.2012 r. odbyła się wycieczka na Międzynarodowe Targi Techniki Motoryzacyjnej i Motor Show do Poznaniu. Uczniowie technikum Zespołu Szkół Budowlanych z klas samochodowych zwiedzając ekspozycje targowe, między innymi: uczestniczyli w prezentacji pokazującej funkcjonowanie i wyposażenie nowoczesnego warsztatu samochodowego, poznali nowoczesną techniką i aparaturą diagnostyczna oraz posłuchali wykładu o napędzie hybrydowym. W salonach samochodowych i motocyklowych wsiedli do wspaniałego samochodu „Ferrari” i „odpalili” motocykl „Harley Davidson”. Tegoroczne targi zwiedziało 59 000 osób.
Wycieczka była również ciekawą lekcją kształcenia zawodowego zrealizowaną poza murami szkoły.
SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI WYKŁAD OTWARTY NA UAM W POZNANIU <
W dniu 8.02.2012r. uczniowie klas 101t oraz 102t ZSB w Gorzowie Wlkp. w liczbie 20 osób pod opieką Anny Sejwy-Gajos , Małgorzaty Jakubik i Zbigniewa Fałdyny uczestniczyli w wycieczce na wykład otwarty na UAM w Poznaniu. Była to już w historii Uczelni XI edycja wykładów otwartych na Wydziale Fizyki UAM .
Zajęcia przeprowadzone zostały przez wybitnego specjalistę uniwersyteckiego prof. dr hab. Ryszarda Krzymiewskiego. Tematem wykładu była „Fizyka w diagnostyce i terapii medycznej XXI wieku” . W ramach wykładu przedstawiono najnowsze metody fizyczne wykorzystywane w terapii medycznej. Pokazano zastosowanie ultradźwiękowego promieniowania rentgenowskiego oraz metody magnetycznego rezonansu jądrowego dotyczącego tomografii. Pokazano również różne systemy tomografów dostępnych w szpitalach. Zaprezentowano zjawiska elektrofizjologiczne związane z pracą mózgu (EEG) i serca (EKG) oraz najnowsze metody komputerowej analizy danych , które umożliwiają wczesne wykrywanie choroby . Pokazano metody radioterapii stosowane w leczeniu chorób nowotworowych wraz z metodą protonową. Jedną z najciekawszych pokazanych na wykładzie metod była metoda rejestracji fali pulsu oraz jej analiza numeryczna w systemie domowego telemonitoringu wykonana przez prowadzącego w trakcie wykładu.
Po zakończeniu bardzo ciekawego wykładu uczniowie udali się w 10 osobowych grupach na trasy prezentacji doświadczalnych przeznaczonych dla szkół średnich w zakładach naukowych wydziału Fizyki UAM. Młodzież obejrzała Zakład Biofizyki Molekularnej , Pracownię Fizyki Widzenia i Optometrii oraz Zakład Elektroniki Cyfrowej związanej z badaniami nad promieniami laserowymi.
Połączenie wykładu wraz z możliwością uczestniczenia uczniów w różnych aspektach badań naukowych oraz możliwość kontaktu i rozmowy ze specjalistami z różnych dziedzin fizyki przyniosło korzyści w dziedzinie dydaktyczno – wychowawczej.
Sprawozdanie z wyjazdu do SOLARIS Bus & Coach S.A. <
W dniu 18.01.2012 r. uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych, klas drugich w zawodzie technik pojazdów samochodowych zapoznali się z produkcją autobusów w największej fabryce autobusów w Polsce SOLARIS Bus & Coach S.A. W wyjeździe do zakładu w Bolechowie pod Poznaniem uczestniczyło 20 uczniów, dyrektor szkoły i dwaj nauczyciele przedmiotów zawodowych samochodowych. Przedstawiciele SOLARIS Bus & Coach S.A. najpierw zapoznali nas z historią i zakresem działalności firmy. Przedstawili też ofertę zatrudnienia dla absolwentów szkoły. Jest to największy producent autobusów miejskich w Polsce , a produkcja w roku 2011 wyniosła ponad 1200 pojazdów. Zakład zatrudnia ponad 2000 osób i produkuje oprócz autobusów miejskich autobusy międzymiastowe, turystyczne, specjalne, tramwaje i trolejbusy. Wszystkie pojazdy miejskie są niskopodłogowe. Obecnie szczególnym zainteresowaniem cieszą się pojazdy hybrydowe ( połączony napęd spalinowy i elektryczny), oraz napędzane gazem ziemnym CNG. W 2011 roku SOLARIS Bus & Coach S.A. zaprezentował pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym i prowadzi akcję wprowadzania tych przyszłościowych i przyjaznych dla środowiska pojazdów na rynek. Po prezentacji udaliśmy się pod opieką pracowników firmy na halę produkcyjną zapoznaliśmy się z procesem produkcji autobusów. Szkielet pojazdu po dodatkowym zabezpieczeniu antykorozyjnym trafia do komór lakierniczych. Następnie po wstawieniu szyb trafia na linię montażową gdzie kolejno przebiega proces technologiczny montażu. Obejmuje on montaż podłogi pojazd, wygłuszenie oraz uszczelnienie wnętrza, montaż układu jezdnego i silnika ze skrzynią biegów i pozostałym osprzętem układu napędowego. W międzyczasie inna grupa pracowników wyposaża wnętrze pojazdu. Wszystkie wiązki elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne są prowadzone pod dachem pojazdu, a poddasze po zakończeniu montażu i sprawdzeniu zostaje zabudowane osłonami tworzącymi podsufitkę. Siedzenia pojazdu są pokryte niepalnym i odpornym na uszkodzenia mechaniczne materiałem, a wnętrze pojazdu jest monitorowane. Kolorystyka i wyposażenie pojazdu jest ustalana z zamawiającym i w zasadzie każde zamówienie jest specyficzne a produkcja autobusów jest zindywidualizowana. Proce produkcji jednego autobusu trwa od 2 do 3 tygodni. W trakcie montażu każdy etap po realizacji jest szczegółowo kontrolowany, a po zakończeniu pojazd jest poddawany próbom drogowym i ostatecznemu odbiorowi przed przekazaniem zamawiającemu. Pojazdy SOLARIS Bus & Coach S.A. są eksploatowane w prawie wszystkich krajach europejskich, a także poza Europą. Największym odbiorcą zagranicznym są Niemcy.
Nasi uczniowie odbywają zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie Wlkp. eksploatującym 27 autobusów Solaris Urbino 12. Podczas zajęć praktycznie poznają zasady eksploatacji i obsługi tych pojazdów, a zrealizowany przy wsparciu MZK wyjazd do producenta tych autobusów pozwolił im uzyskać szerszą wiedzę z budowy i projektowania autobusów. Uczniowie poznali nowoczesne i nowatorskie technologie stosowane w produkcji autobusów specyfikę produkcji i przyszłościowe rozwiązania wdrażane u wiodącego światowego producenta, który całkowicie samodzielnie projektuje różnorodne pojazdy komunikacji miejskiej. Jednocześnie uzyskaliśmy zapewnienie, że w przyszłości kolejne roczniki naszych uczniów będą mogły zapoznać się z procesem produkcyjnym pojazdów wytwarzanych w SOLARIS Bus & Coach S.A.
Zwiedzanie Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA w Poznaniu <
Dnia 27.01.2012 r. młodzież Zespołu Szkół Budowlanych , w ilości dwóch grup, uczestniczyła w wycieczce – zwiedzanie Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA w Poznaniu.
Dwudziesta pierwsza edycja Budmy odbywała się pod hasłem „Budownictwo przyszłości – uwolnij swoją wyobraźnię”. Ekspozycja i program wydarzeń skoncentrowane były na prezentacji najnowszych rozwiązań, tak by poznańskie targi budowlane odgrywały aktywną rolę w wyznaczaniu kierunków rozwoju budownictwa, będąc dla wystawców skuteczną platformą promocji ich innowacyjnych produktów, a dla zwiedzających największą i najbardziej komplementarną prezentacją budowlanych technologii jutra. Najnowsze, dostępne na rynku rozwiązania dla różnych sektorów branży budowlanej na powierzchni przekraczającej 60 000 m2 zaprezentowało ponad 1200 firm z 33 krajów.
Budma to nie tylko stoiska wystawców, ale również liczne interaktywne ekspozycje specjalne, pokazy i warsztaty. W ramach ekspozycji BUDSHOW 2012 powstał nowoczesny dom wyróżniający się niskimi wskaźnikami energii wbudowanej (użytej do wyprodukowania materiałów budowlanych), energii końcowej (zużywanej do ogrzania wnętrza i podgrzania ciepłej wody użytkowej) oraz energii pierwotnej, do której zużycia ze środowiska przyczynia się budynek. Okazją do zapoznania się z najnowszymi narzędziami i technologiami była ekspozycja specjalna Nowoczesny Warsztat Ciesielski oraz warsztaty montażu okien.
Inne nowatorskie i ważne tematy, które zagościły w programie targów Budma to np. rewitalizacja zabudowy, termomodernizacja, wykorzystanie nano-technologii, budownictwo wysokościowe, akustyka wnętrz czy komputerowo wspomagane projektowanie, wykonawstwo i eksploatacja budynków czyli building information modeling.
Ofertę targów Budma dopełniły odbywające się w tym samym czasie na terenie MTP: Międzynarodowe Targi Maszyn Budowlanych, Pojazdów oraz Sprzętu Budowlanego BUMASZ.
Uczniowie uczestniczący w Budmie mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy w konkursach wiedzy budowlanej które odbywały się na terenie Targów. Sprawdzian w takiej formie wypadł pozytywnie przez co wzrosło samopoczucie oraz samoocena osób biorących w nim udział.
Zajęcia w ramach Klubu Młodego Mistrza Fryzjerstwa <
Uczestnicy projektu z Zespołu Szkół Odzieżowych na zajęciach w ramach Klubu Młodego Mistrza Fryzjerstwa zapoznają się z metodami i technikami przedłużania i zagęszczania włosów.
Ćwiczą na główkach treningowych i modelkach jak prawidłowo rozmieszczać i mocować pasma włosów, strzyc i przeprowadzać zabiegi pielęgnacyjne.
Umiejętność przedłużania włosów jest dodatkowym atutem na rynku pracy.
Zajęcia pozalekcyjne z języka obcego zawodowego <
Zajęcia pozalekcyjne z obsługi kas fiskalnych mają na celu zwiększenie pozycji uczniów na rynku pracy, motywowanie uczniów do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
W ramach zajęć uczniowie zapoznają się z przepisami prawnymi regulującymi funkcjonowanie kas fiskalnych, trybami pracy kasy fiskalnej, sposobami przeprowadzania korekty (storno bezpośrednie i storno pośrednie).
Uczniowie analizują wydruki fiskalne i niefiskalne, obsługują opakowania zwrotne, sporządzają raporty kasowe.
Zajęcia w ramach Klubu Młodego Mistrza Krawiectwa <
Uczestnicząc w zajęciach Klubu Młodego Mistrza Krawiectwa uczniowie podnoszą swoje umiejętności z rysunku odręcznego, utwierdzają się w przekonaniu jak ważną rolę odgrywa kolor w odzieżownictwie.
Zapoznają się z ręcznym zdobieniem tkanin, wykorzystaniem wzorców ludowych w projektowaniu ubiorów współczesnych. Wykorzystując nowoczesny sprzęt digitizer, oprogramowanie komputerowe OptiTex otrzymują przy użyciu plotera wydruk form odzieżowych w naturalnych wymiarach.
Zajęcia pozalekcyjne z języka obcego zawodowego <
Otwarcie przez Niemcy rynku pracy dało młodym Polakom możliwość znalezienia pracy w kraju naszego sąsiada. Uczniowie biorąc udział w projekcie dowiadują się jakie formalności należy spełnić przy poszukiwaniu pracy za granicą i gdzie należy jej szukać. Korzystając ze stron internetowych mogą znaleźć konkretne adresy biur pracy, oferty pracy, biura pośrednictwa, mają także świadomość jakie zawody są najbardziej poszukiwane.
Uczniowie na zajęciach poznają specjalistyczne słownictwo zawodowe, wypełniają formularze, przygotowują się do pisania życiorysów i podań o pracę. Zapoznają się z podstawowymi pytaniami, które pojawiają się w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Uczniowie potrafią w języku niemieckim opowiedzieć o swoich umiejętnościach zawodowych. Dzięki tym zajęciom klienci obcojęzyczni nie będą musieli posługiwać się rękoma, aby poprosić o konkretną usługę.
Zajęcia pozalekcyjne z przedsiębiorczości <
Podczas zajęć pozalekcyjnych z przedsiębiorczości uczniowie zdobywają wiele praktycznych umiejętności na temat zakładania działalności gospodarczej w urzędach i przez Internet.
Nabywają umiejętności prowadzenia firmy a w tym: kreowania własnej marki, prowadzenia działalności gospodarczej w sposób aktywny, wyboru formy opodatkowania, prowadzenia rachunkowości i dokumentacji małej firmy oraz promocji firmy.
Warsztaty przygotowujące do odbioru sztuki i pracy w plenerze - c.d. <
Od połowy marca 2012 roku uczniowie Liceum Plastycznego pod opieką Juliusza Piechockiego uczestniczą w Warsztatach przygotowujących do odbioru sztuki i pracy w plenerze.
W trakcie zajęć uczestnicy projektu poznają stary Kraków – najstarsze ulice, portale i zabytki.
Rysują i malują ulice w perspektywie, detale architektoniczne w różnych technikach rysowniczych i w akwareli.
Oglądają fasady domów i kościołów, oraz zabytki znajdujące się w nich.
Warsztatay przygotowujące do odbioru sztuki i pracy w plenerze <
Od stycznia do połowy marca 2012 roku uczniowie Liceum Plastycznego pod opieką Danuty Ślaziak uczestniczyli w Warsztatach przygotowujących do odbioru sztuki i pracy w plenerze.
W trakcie zajęć uczestnicy znacznie poszerzyli swoją wiedzy o Krakowie jako ośrodku wiedzy, tradycji, kultury, nauki , sztuki, ogólnopolskich i europejskich wydarzeń artystycznych, miejscu życia artystów reprezentujących polską kulturę.
Dzięki aktywnemu uczestnictwu w zajęciach, uczniowie będą doskonale przygotowani do wyjazdu edukacyjnego do Krakowa i pełnego odbioru sztuki i pracy w plenerze.
Wyjazd do Międzynarodowej Szkoły Barmanów i Sommelierów w Poznaniu <
W listopadzie, w ramach realizacji kolejnego działania, uczniowie dwóch klas maturalnych – klasy 4 T i 4 O pojechali do Poznania, do Międzynarodowej Szkoły Barmanów i Sommelierów.
Odbyły się tam zajęcia, które przybliżyły uczniom profesję barmana. Podzieleni na grupy, uczestniczyli w pokazach sztuki barmańskiej i sztuki flairowej.
Pierwsze zajęcia odbyły się w sali ćwiczeniowej, wyposażonej w indywidualne stanowiska dla adeptów sztuki barmańskiej. Uczniowie mieli okazję zapoznać się ze sprzętem niezbędnym podczas wykonywania drinków, poćwiczyć odmierzanie płynów, które imitowały alkohole. Było dużo śmiechu i zabawy, ponieważ okazało się, że nie jest to wcale prosta sprawa.
W drugiej części zajęć było jeszcze ciekawiej. Odbyły się one w specjalne przygotowanej sali z gumową posadzką, gdyż była to sala tzw. flairowa. Kto pamięta film „Coctail” z Tomem Cruise’m? Otóż tak właśnie władał prawdziwymi butelkami instruktor. Uczniowie dostali butelki z gumy, aby sobie nie zrobili krzywdy.
Poznali kilka układów i zaczęło się podrzucanie...
Był to niezwykle udany wyjazd.
W dniach 13 – 15 kwietnia 25. uczniów uczestniczyło w kursie barmańskim I stopnia.
Prowadził trener sztuki barmańskiej Dariusz Kosiorek z Poznańskiej Akademii Barmanów.
Kurs zakończył się egzaminem teoretycznym, praktycznym oraz uzyskaniem certyfikatu Akademii Mixologii na poziomie Level A. Gratulujemy.
Praktyki zawodowe w Centrum Kształcenia Praktycznego w Słupsku <
Uczniowie klasy II O ZS12 o profilu technik obsługi turystycznej odbywali praktyki zawodowe w Centrum Kształcenia Praktycznego w Słupsku.
15 osób spędziło tam trzy tygodnie, od 12. do 30 marca.
Oprócz zajęć teoretycznych w salach komputerowych, mieli także zajęcia praktyczne oraz wycieczki i rajdy po okolicy.
Odwiedzili m.in. Ustkę, Smołdzino, Kluki (ruchome wydmy), Swołowo, Orzechowo.
Na targach turystycznych w Berlinie <
10 marca byliśmy na targach turystycznych w Berlinie.
72 uczniów z klas technikum pojechało obejrzeć jedne z największych targów w Europie w branży turystycznej.
Mogli podziwiać imponujące stoiska Dubaju, Egiptu, Japonii, państw afrykańskich, Turcji i wiele innych
Polski pawilon zdominowała konstrukcja przypominająca stadion, bo atutem naszego kraju w tym roku to oczywiście EURO 2012.
KURS SŁODKA PRACA 12.03 – 15.03.2012 r. <
W dniach 12. 03 - 15. 03. 2012 r, dziewięciu uczniów z klasy II kucharz małej gastronomii i III piekarz/cukiernik w ramach projektu Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy miało okazję zapoznać się ze sztuką wytwarzania karmelu i czekolady w ramach kursu „Słodka praca”.
Kurs jak zwykle odbywał się w Europejskiej Szkole Mistrzów PROFESJONAL im. Wojciecha Kandulskiego w Poznaniu. Sami uczniowie również próbowali swoich sił w produkcji wyrobów z karmelu i czekolady, oczywiście pod czujnym okiem Mistrza Świata i Polski Pana Bogdana Tomczyka oraz Wicemistrza Polski Cukierników Pana Sebastiana Winkela.
Kurs zakończył się wręczeniem zaświadczeń o ukończeniu kursu z zakresu zdobnictwa cukierniczego i wspólnym zdjęciem pamiątkowym z Panią Dyrektor zakładu Hanną Kandulską- Helińską. Życzymy, aby jak największa liczba uczniów mogła pochwalić się pozytywnym wynikiem egzaminu, a tym, którym się to nie uda radzimy nie zrażać się i próbować aż do skutku.
Kolejne spotkanie Zespołu Projektowego... <
30 stycznia 2012 r. w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Gorzowie Wlkp. odbyło się Spotkanie Zespołu Projektowego „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”. Celem spotkania było podsumowanie zrealizowanych zadań w minionym roku 2011 oraz omówienie harmonogramu działań na rok 2012. W spotkaniu udział wzięli koordynator i asystent projektu oraz koordynatorzy szkolni projektu. Spotkanie prowadziła koordynator projektu Elżbieta Rostkowska
Tematyka spotkania:
- Realizacja działań projektowych w roku 2011
- trzy wnioski o płatność
- ewaluacja w projekcie
- strona internetowa projektu
- kontrola dokumentacji projektowej i wizyty w szkołach
- Realizacja działań projektowych w roku 2012
- harmonogram składania wniosków o płatność
- nowe wzory dokumentów
- Ważne ustalenia i wnioski
Wyjazd do SOLARIS Bus & Coach S.A. <
W dniu 18.01.2012 r. uczniowie klas drugich w zawodzie technik pojazdów samochodowych zapoznali się z produkcją autobusów w największej fabryce autobusów w Polsce SOLARIS Bus & Coach S.A. W wyjeździe do zakładu w Bolechowie pod Poznaniem uczestniczyło 20 uczniów, dyrektor szkoły i dwaj nauczyciele przedmiotów zawodowych samochodowych.
Przedstawiciele SOLARIS Bus & Coach S.A. najpierw zapoznali nas z historią i zakresem działalności firmy. Przedstawili też ofertę zatrudnienia dla absolwentów szkoły. Jest to największy producent autobusów miejskich w Polsce , a produkcja w roku 2011 wyniosła ponad 1200 pojazdów. Zakład zatrudnia ponad 2000 osób i produkuje oprócz autobusów miejskich autobusy międzymiastowe, turystyczne, specjalne, tramwaje i trolejbusy. Wszystkie pojazdy miejskie są niskopodłogowe. Obecnie szczególnym zainteresowaniem cieszą się pojazdy hybrydowe (połączony napęd spalinowy i elektryczny), oraz napędzane gazem ziemnym CNG. W 2011 roku SOLARIS Bus & Coach S.A. zaprezentował pierwszy w Polsce autobus z napędem elektrycznym i prowadzi akcję wprowadzania tych przyszłościowych i przyjaznych dla środowiska pojazdów na rynek. Po prezentacji udaliśmy się pod opieką pracowników firmy na halę produkcyjną zapoznaliśmy się z procesem produkcji autobusów.
Szkielet pojazdu po dodatkowym zabezpieczeniu antykorozyjnym trafia do komór lakierniczych. Następnie po wstawieniu szyb trafia na linię montażową gdzie kolejno przebiega proces technologiczny montażu. Obejmuje on montaż podłogi pojazd, wygłuszenie oraz uszczelnienie wnętrza, montaż układu jezdnego i silnika ze skrzynią biegów i pozostałym osprzętem układu napędowego. W międzyczasie inna grupa pracowników wyposaża wnętrze pojazdu. Wszystkie wiązki elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne są prowadzone pod dachem pojazdu, a poddasze po zakończeniu montażu i sprawdzeniu zostaje zabudowane osłonami tworzącymi podsufitkę. Siedzenia pojazdu są pokryte niepalnym i odpornym na uszkodzenia mechaniczne materiałem, a wnętrze pojazdu jest monitorowane. Kolorystyka i wyposażenie pojazdu jest ustalana z zamawiającym i w zasadzie każde zamówienie jest specyficzne a produkcja autobusów jest zindywidualizowana. Proce produkcji jednego autobusu trwa od 2 do 3 tygodni. W trakcie montażu każdy etap po realizacji jest szczegółowo kontrolowany, a po zakończeniu pojazd jest poddawany próbom drogowym i ostatecznemu odbiorowi przed przekazaniem zamawiającemu. Pojazdy SOLARIS Bus & Coach S.A. są eksploatowane w prawie wszystkich krajach europejskich, a także poza Europą. Największym odbiorcą zagranicznym są Niemcy.
Nasi uczniowie odbywają zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Gorzowie Wlkp. eksploatującym 27 autobusów Solaris Urbino 12. Podczas zajęć praktycznie poznają zasady eksploatacji i obsługi tych pojazdów, a zrealizowany przy wsparciu MZK wyjazd do producenta tych autobusów pozwolił im uzyskać szerszą wiedzę z budowy i projektowania autobusów. Uczniowie poznali nowoczesne i nowatorskie technologie stosowane w produkcji autobusów specyfikę produkcji i przyszłościowe rozwiązania wdrażane u wiodącego światowego producenta, który całkowicie samodzielnie projektuje różnorodne pojazdy komunikacji miejskiej. Jednocześnie uzyskaliśmy zapewnienie, że w przyszłości kolejne roczniki naszych uczniów będą mogły zapoznać się z procesem produkcyjnym pojazdów wytwarzanych w SOLARIS Bus & Coach S.A.
W dniu 18.01.2012 r. kolejna grupa uczniów z Zespołu Szkół Gastronomicznych rozpoczęła zajęcia w ramach „Kurs prawa jazdy kat B” objętego projektem „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Tym razem do kursu przystąpiło 10 uczniów, kolejne 10 przystąpi w lutym i ostatnie 10 osób w maju. Przewiduje się, że ostatni uczestnicy kursu otrzymają zaświadczenie o jego ukończeniu w maju i tym samym będą mogli przystąpić do egzaminu państwowego.
My tymczasem trzymamy kciuki za uczestników z poprzedniego kursu organizowanego w 2011 r.
W styczniu 2012 r. wszyscy otrzymali już zaświadczenie o ukończeniu kursu i niestety ze zmiennym szczęściem przystępują oni do egzaminu państwowego, którego pomyślny wynik warunkuje otrzymanie wymarzonego „prawka”.
Życzymy, aby jak największa liczba uczniów mogła pochwalić się pozytywnym wynikiem egzaminu, a tym, którym się to nie uda radzimy nie zrażać się i próbować aż do skutku.
Wyjazd edukacyjny do Drezna i Wrocławia <
W dniach 16 – 17 grudnia 2011 roku uczestnicy projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy” wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym do Drezna i Wrocławia. Pomimo niesprzyjających warunków pogodowych, udało się nam zwiedzić Stare i Nowe Miasto w Dreźnie, a przede wszystkim wziąć udział w lekcji muzealnej w Galerii Starych Mistrzów rokokowego zespołu pałacowego Zwinger. Drezdeńska galeria jest jedną z największych kolekcji malarstwa europejskiego na świecie. Prace mistrzów malarstwa takich jak Rafael, Rembrandt, Vermeer czy Rubens wywarły na młodzieży tak niezwykłe wrażenie, że spędzili oni kilka kolejnych godzin zwiedzając galerię samodzielnie.
W ramach wyjazdu uczniowie zwiedzili zabytki architektury i sztuki oraz wzięli udział w wielu interesujących lekcjach i warsztatach edukacyjnych. Wśród zwiedzanych obiektów znalazły się perły architektury polskiej takie jak Wzgórze Wawelskie wraz z Katedrą i Zamkiem, Droga Królewska z Barbakanem, Bramą Floriańską, Starym Rynkiem, kościołami Mariackim , Św. Franciszka z Asyżu oraz św. Piotra i Pawła. Zwiedzaniu towarzyszyły interesujące lekcje edukacyjne i warsztaty, które odbyły się w Galerii Sztuki Polskiej w Sukiennicach, na Wawelu oraz w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego. Atrakcyjnym punktem wycieczki okazało się Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.
Równie interesujący i bogaty w zabytki architektury gotyckiej i barokowej okazał się spacer uliczkami Wrocławia. Byliśmy zauroczeni budowlami sakralnymi Ostrowa Tumskiego, podziwialiśmy monumentalne gotyckie kościoły, barokowy gmach Uniwersytetu Wrocławskiego, rynek, gotycki ratusz, zabytkowe kamieniczki, średniowieczne więzienie, i wiele innych zachwycających miejsc ...
Łącząc przyjemne z pożytecznym, młodzież w znaczny sposób poszerzyła swoją wiedzę z historii sztuki.
Dodatkowo, skorzystaliśmy z atrakcji, które oferował jarmark bożonarodzeniowy na Starym Mieście wprowadzając nas w miłą świąteczną atmosferę.
WERNISAŻ PROJEKTU „Gorzowska edukacja na rzecz rynku pracy” <
Dnia 9 grudnia 2011 r. odbył się wernisaż prac uczestników wyjazdu edukacyjnego do Krakowa w ramach projektu „Gorzowska edukacja na rzecz rynku pracy”. Wystawa zorganizowana była w Liceum Plastycznym przy ulicy Bema 1 w Gorzowie Wielkopolskim.
W ramach wyjazdu uczniowie zwiedzili zabytki architektury i sztuki oraz wzięli udział w wielu interesujących lekcjach i warsztatach edukacyjnych. Wśród zwiedzanych obiektów znalazły się perły architektury polskiej takie jak Wzgórze Wawelskie wraz z Katedrą i Zamkiem, Droga Królewska z Barbakanem, Bramą Floriańską, Starym Rynkiem, kościołami Mariackim , Św. Franciszka z Asyżu oraz św. Piotra i Pawła. Zwiedzaniu towarzyszyły interesujące lekcje edukacyjne i warsztaty, które odbyły się w Galerii Sztuki Polskiej w Sukiennicach, na Wawelu oraz w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego. Atrakcyjnym punktem wycieczki okazało się Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.
Na wystawie zaprezentowane zostały wybrane prace 20 uczestników projektu – akwarele, rysunki i fotografie. Uczestnicy projektu w trakcie warsztatów przygotowujących wystawę i wydawnictwo poplenerowe wykonali profesjonalny folder zawierający wszystkie zaprezentowane w trakcie wystawy prace. Uczestnicy projektu po raz pierwszy sami przygotowali wernisaż, podczas którego mogli wykorzystać zdobytą w trakcie dodatkowych zajęć wiedzę .
Dziękujemy zaproszonym gościom za przybycie.
Wycieczka do zakładu produkcyjnego Rockwool Polska <
Celem wycieczki uczniów Zespołu Szkół Budowlanych do Cigaci było poznanie procesów technologicznych podczas produkcji wełny mineralnej firmy Rockwool, zapoznanie z asortymentem i zastosowaniem produktów.
Pobyt był podzielony na dwa etapy.
W etapie pierwszym uczniowie zostali zapoznani z historią firmy, asortymentem wyrobów oraz ich zakresem stosowania. Zajęcia odbywały się w salach wykładowych gdzie gospodarz przygotował dla uczestników pokaz właściwości wełny mineralnej (niepalność, odporność powierzchniową na wodę dzięki zastosowaniu odpowiednich substancji oleistych, właściwości akustyczne).
W drugim etapie uczniowie zapoznali się z technologią produkcji wełny mineralnej poprzez zwiedzanie linii technologicznej. Na halach produkcyjnych zapoznali się i zobaczyli podstawowy surowiec potrzebny do wytwarzania wełny (skała wulkaniczna – bazalt). Zapoznali się ze sposobami transportu materiałów skalnych do dalszej obróbki (transport skał do piecy). Następnie przybliżona została im procedura produkcji konkretnych materiałów. Ujrzeli poszczególne etapy powstawania wyrobów. Począwszy od zasypu bazaltu do piecy, poprzez półprodukt jakim jest nieuformowana wełna, następnie zobaczyli etap w którym wyrób jest formowany do odpowiednich wymiarów poprzez finalne pakowanie.
Produkcja w firmie odbywa się w sposób zautomatyzowany, obsługa ze strony ludzi dotyczy kontroli jakości wyrobów, nadzoru nad prawidłowym przebiegiem produkcji i usuwaniem usterek. Transport produktu odbywa się poprzez system taśmociągów.
ROCKWOOL był pierwszym zachodnim inwestorem, który uruchomił produkcję i sprzedaż materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej w Polsce. Do 1993 roku ROCKWOOL działał na polskim rynku poprzez biuro handlowe w Warszawie. Po sprywatyzowaniu fabryki w Cigacicach w czerwcu 1993 roku i powołaniu ROCKWOOL Polska Sp. z o.o. rozpoczęto wytwarzanie nowej, wysokiej jakości wełny mineralnej ROCKWOOL służącej jako izolacja cieplna, akustyczna i ogniochronna w budownictwie oraz instalacjach technicznych. Pierwszy produkt ROCKWOOL Polska wytwarzany w nowej technologii - ROCKMIN szybko zyskał popularność jako materiał lekki, łatwy w docinaniu i niechłonący wilgoci.
Uczniowie otrzymali pakiety edukacyjne oraz certyfikaty ukończenia szkolenia przygotowane przez firmę Rockwool.
Wycieczka do zakładu produkcyjnego Volkswagen Motor Polska <
Wycieczka odbyła się zgodnie z harmonogramem. Do Polkowic dojechaliśmy ok. godz. 11 00 i rozpoczęliśmy zwiedzanie zakładu produkcyjnego silników wysokoprężnych.
- Zwiedzanie objęło:
- Zapoznanie z ofertą zakładu.
- Omówienie rodzajów produkcyjnych silników.
- Omówienie linii produkcyjnej.
- Zapoznanie praktyczne z poszczególnymi operacjami procesu produkcyjnego:
- produkcje korbowodów
- produkcja wałów korbowych
- montaż podzespołów do bloku silnika
- montaż głowic i osprzętu
- kontrola jakości poszczególnych operacji
- sprawdzenie produktu finalnego – kompletnego silnika na hamowni
Wycieczka umożliwiła uczniom zapoznanie się z funkcjonowaniem zakładu produkującego silniki spalinowe, który kooperuje z dostawcami poszczególnych elementów i podzespołów w celu dostarczenia na rynek produktu finalnego w postaci silnika wysokoprężnego kompletnego, gotowego do zamontowania w nowym pojeździe tzw. Pierwszego montażu (nowe pojazdy).
Wyjazd edukacyjy do Wyższej Szkoły Gastronomii i Hotelarstwa w Poznaniu <
26 października 2011 grupa 30 uczniów z klasy o profilu hotelarskim pojechała do Wyższej Szkoły Gastronomii i Hotelarstwa w Poznaniu.
W wyjeździe edukacyjnym uczestniczyli tegoroczni maturzyści. Była to dla nich okazja poznania szkoły, w której być może będą się kształcili w przyszłości.
Wrażenia z pobytu w szkole są wręcz nie do opisania. Grupę powitali studenci, tak, jak wita się wyjątkowych gości w wyjątkowym hotelu, ponieważ szkoła udekorowana jest jak hotel najwyższej klasy: dywany, lambrekiny, sofy i otomany, konsole i zdobione krzesła, obrazy i rzeźby.
Uczniowie wzięli udział w trzech pokazach: kelnerskim, barmańskim i gastronomicznym.
Nieocenione są wskazówki, jakich udzielali im wówczas studenci.
Przede wszystkim wizja nauki w tej szkole, możliwość licznych zagranicznych praktyk, nauki czterech języków obcych bardzo podbudowały i zmobilizowały uczniów do wytężonej pracy.
KONFERENCJA TECHNIKI WYTWARZANIA - SPAWANIE 2011.10.24 <
III KONFERENCJA BRANŻY METALOWEJ POD PATRONATEM LUBUSKIEGO KURATORA OŚWIATY
ORGANIZATORZY: ZESPÓŁ SZKÓŁ MECHANICZNYCH
LUBUSKI KLASTER METALOWY
ODDZIAŁ SIMP W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM
24 października 2011r. – godz. 12:30
miejsce: AULA ZESPOŁU SZKÓŁ MECHANICZNYCH
w Gorzowie Wlkp. Ul. Dąbrowskiego 32
- PROGRAM:
- PRZYWITANIE GOŚCI - Dyrektor ZSM - Janina Grzecznowska
- OTWARCIE KONFERENCJI - Lubuski Kurator Oświaty - Roman Sondej
- CYWILIZACJA INŻYNIERÓW DROGĄ DO SUKCESU
– Rektor PWSZ w Gorzowie – Elżbieta Skorupska – Raczyńska - NOWOCZESNE METODY ŁĄCZENIA CZĘŚCI - Kierownik Instytutu Technicznego PWSZ – Jan Siuta
- ZASTOSOWANIE SPAWANIA W PRZEMYŚLE METALOWYM - Prezes HOLDING ZREMB – Roman Mizerny
- ZAPOTRZEBOWANIE NA SPAWACZY W BRANŻY METALOWEJ - Prezes Lubuskiego Klastra Metalowego – Zbigniew Rudowicz
- SPOSOBY UZYSKIWANIA UPRAWNIEŃ SPAWALNICZYCH, EGZAMIN SPAWALNICZY - Urząd Dozoru Technicznego, SIMP – Józef Król - Prezes SIMP - Włodzimierz Fleischer
- PODSUMOWANIE KONFERENCJI – Dyrektor ZSM Janina Grzecznowska
- ADRESACI KONFERENCJI:
- Władze odpowiedzialne za kształcenie zawodowe,
- Przedstawiciele branży metalowej i spawalniczej w regionie lubuskim,
- SIMP oddział w Gorzowie Wielkopolskim,
- Uczniowie z klas technik mechanik, uczniowie klas ZSZ – mechanik monter maszyn i urządzeń specjalność spawacz,
- Nauczyciele uczący teoretycznych przedmiotów zawodowych.
    Pliki do pobrania:
Wyjazd edukacyjy na targi turystyczne do Poznania – TOUR SALON 2011 <
21 października 2011 grupa 36 uczniów z naszej szkoły uczestniczyła w wyjeździe edukacyjnym na targi turystyczne do Poznania – TOUR SALON 2011.
Program wyjazdu dotyczył m.in. zapoznania się z ofertą noclegową, turystyczną, kulturalną różnych regionów Polski oraz niezwykle atrakcyjnych miejsc na świecie. Ogromnym zainteresowaniem cieszyło się stoisko kraju partnerskiego targów – specjalnego gościa – MAROKA. Organizatorzy tego miejsca zadbali o wygodne sofy, na których można było posiedzieć, zapoznać się z oryginalnymi kosmetykami marokańskimi i spróbować wielu odmian oliwek.
Można było także spotkać Wojciecha Cejrowskiego, który osobiście zapraszał na swoje spotkanie autorskie. Niektóre uczennice jako trofeum przywiozły z targów jego autograf.
Klimat targów można podziwiać na zdjęciach.
W dniu 21.10.2011 r. rozpoczęły się zajęcia w ramach „Kursu prawa jazdy kat. B”. Kurs będzie prowadzony przez Ligę Obrony Kraju; Ośrodek Szkolenia Zawodowego Kierowców w Gorzowie Wlkp. i obejmować będzie 30 godzin teoretycznych i 30 godzin praktycznych (w przeliczeniu na jednego ucznia).
W kursie udział weźmie 30 uczniów Zespołu Szkół Gastronomicznych. Przewidywany czas zakończenia kursu to przełom grudnia 2011 i stycznia 2012 r. Każdy z uczestników, po skończeniu kursu będzie miał możliwość przystąpienia do egzaminu państwowego zarówno teoretycznego jak i praktycznego. Życzymy powodzenia wszystkim kursantom
W dniach 26 – 29 września 2011 roku dziewięcioro uczniów naszego Technikum uczestniczyło w projekcie „Słodka Praca”. Był to kurs cukierniczy organizowany przez „Europejską Szkołę Mistrzów PROFESIONAL” przy Zakładzie Cukierniczym Wojciecha Kandulskiego w Poznaniu.
Uczniowie wraz z opiekunem Panią Marią Wieliczką przez dwa dni poznawali tajniki wykonywania ozdób z karmelu. Pod okiem Mistrza Świata i Polski Pana Bogdana Tomczyka wykonywali miedzy innymi: owoce metodą napowietrzania i kwiaty, a także zapoznali się z bazą materiałową potrzebną do obróbki karmelu oraz z zasadami barwienia karmelu.
Kolejne dni były nie mniej ciekawe, zaczęła się praca z czekoladą. Wicemistrz Polski Cukierników Pan Sebastian Winkel uczył temperowania czekolady, wykonywania nadzień na bazie czekolady, marcepana, migdałów i pulp owocowych, a także okorowania pralin. Uczniowie mieli również okazję spróbować swoich sił w dekorowaniu tortów. Na styropianowych atrapach wykonali tort bajkowy i tort w stylu angielskim. Wszystkie prace uczestników zostały uwiecznione na fotografiach. Naszym uczniom przez cały czas trwania kursu nigdy nie brakowało humoru i zapału do pracy. Kurs zakończył się wręczeniem zaświadczeń o ukończeniu kursu z zakresu zdobnictwa cukierniczego i wspólnym zdjęciem pamiątkowym z Panią Dyrektor zakładu Hanną Kandulską- Helińską.
SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI EDUKACYJNEJ DO ŚWINOUJSCIA w dniu 26 września 2011r. <
SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI EDUKACYJNEJ DO ŚWINOUJSCIA w dniu 26 września 2011r. zorganizowanej dla uczniów klas technik logistyk, technik spedytor z Zespołu Szkół Mechanicznych w Gorzowie Wielkopolskim
Wycieczka do Świnoujścia odbyła się w poniedziałek 26 września 2011 roku. W wycieczce wzięli udział uczniowie klasy I K - technik logistyk i uczniowie klasy I T - technik spedytor. Nad prawidłowym przebiegiem wycieczki czuwał jej kierownik p. Piotr Kruk, który wraz z wychowawczynią klasy I T - p. Ewą Golioczak - Bogdan oraz panami Stanisławem Skryckim i p. Tomaszem Walorskim sprawowali opiekę nad uczestnikami wycieczki. Wyjazd logistyków i spedytorów do Świnoujścia odbył się w ramach projektu w ramach PO KL 2007-2013: Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego), finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Zespół Szkół Mechanicznych jest jednym z beneficjentów projektu. Głównym celem wyjazdu było zapoznanie uczniów z pracą i funkcjonowaniem terminala odpraw promowych w Świnoujściu. Terminal Promowy Świnoujście Spółka z o.o. zarządza największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku terminalem promowym. Terminal pełni wiodącą rolę w obsłudze morskich połączeo promowych z Polski do Skandynawii, zarówno co do ilości zawinięd promów, jak i pod względem wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Terminal Promowy Świnoujście jako wyodrębniony podmiot działa od 1 sierpnia 2001r. Do tego czasu, przez okres 35-ciu lat, działalnością eksploatacyjną w terminalu promowym zajmowała się Polska Żegluga Bałtycka S.A. Właścicielem Terminalu Promowego Świnoujście Sp. z o.o. jest obecnie spółka akcyjna Polskie Terminale. O sukcesach firmy decyduje wysoko wykwalifikowany zespół pracowników. W Spółce jest zatrudnionych ponad 90 osób, których średni staż pracy przekracza 12 lat. Po terminalu oprowadzał nas główny specjalista ds. handlowych pan Wiesław Milenko.
Dzięki uprzejmości Pana Milenko dowiedzieliśmy się, że terminal promowy jest zlokalizowany w Świnoujściu, w portowej części miasta, na obszarze położonym wzdłuż ujścia rzeki Świny do Morza Bałtyckiego. Posiada bardzo dobre połączenia lądowe (drogowe i kolejowe) oraz wodne (poprzez Odrę i kanały śródlądowe) ze Szczecinem i resztą kraju, a także z Berlinem. Jest istotnym elementem infrastruktury transportowej kraju, a wraz z funkcjonującym tam morskim przejściem granicznym, bardzo ważnym dla transportu środkowoeuropejskiego węzłem komunikacyjnym, łączącym, poprzez połączenia morskie i lądowe, Skandynawię z Europą Środkową i Południową oraz kraje bałtyckie z Europą Zachodnią.
Terminal zapewnia 24-godzinną obsługę portową we wszystkie dni w roku i świadczy następujące usługi:
- kompleksową obsługę promów morskich, statków ro-ro i statków wycieczkowych,
- obsługę ruchu pasażerskiego,
- przeładunki ro-ro samochodów osobowych, samochodów ciężarowych, naczep drogowych, przeładunki ro-ro wagonów kolejowych,
- składowanie i magazynowanie towarów oraz pojazdów drogowych w imporcie i w eksporcie.
Przy przeładunkach wykorzystuje się specjalistyczny sprzęt techniczny w postaci ciągników siodłowych, wózków widłowych, roll-trailerów, itp. W terminalu dokonuje się również odpraw graniczno - celnych i spedycyjnych oraz świadczone są usługi hotelowe, pocztowe, restauracyjne oraz usługi krajowych przewoźników lądowych.
Po wizycie na terminalu autokarem udaliśmy się do latarni morskiej w Świnoujściu.
Obecna latarnia morska w Świnoujściu po raz pierwszy swoim światłem rozbłysła 1 grudnia 1857 roku. Budowa jej trwała niespełna trzy lata począwszy od 1854 roku. Dziś jest niewątpliwie wizytówką Świnoujścia oraz jedną z największych atrakcji turystycznych tego typu na polskim wybrzeżu. Wysoka na 68 metrów, licząca ponad 300 krętych schodów jest najwyższą latarnią nie tylko naszego wybrzeża, ale również najwyższą na Bałtyku oraz jedną z najwyższych na świecie.
Po wyczerpującym wejściu na szczyt latarni przepłynęliśmy miejską przeprawą promową do drugiej części Świnoujścia gdzie zjedliśmy smaczny obiad zakooczony deserem.
Popołudnie w Świnoujściu upłynęło na spacerze nadmorską promenadą, zakupach oraz spacerze po plaży. O godzinie 17:00 wsiedliśmy do autobusu i udaliśmy się w drogę powrotną do Gorzowa, gdzie zmęczeni i pełni wrażeo dotarliśmy o godzinie 20:00.
Wszyscy zgodnie stwierdzili, że podczas wycieczki dopisywała pogoda i humory uczestników wycieczki. W trakcie wyjazdu uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy z zakresu spedycji i logistyki, a także mieli możliwośd międzyklasowej integracji.
Tekst: Piotr Kruk
    Pliki do pobrania:
Wyjadz edukacyjny do Krakowa <
W dniach 25 - 29 września grupa 23 uczniów Liceum Plastycznego w Gorzowie Wlkp. uczestniczyła w wyjeździe edukacyjnym do Krakowa w ramach projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”.
W ramach wyjazdu uczniowie zwiedzili zabytki architektury i sztuki oraz wzięli udział w wielu interesujących lekcjach i warsztatach edukacyjnych. Wśród zwiedzanych obiektów znalazły się perły architektury polskiej takie jak Wzgórze Wawelskie wraz z Katedrą i Zamkiem, Droga Królewska z Barbakanem, Bramą Floriańską, Starym Rynkiem, kościołami Mariackim , Św. Franciszka z Asyżu oraz św. Piotra i Pawła. Zwiedzaniu towarzyszyły interesujące lekcje edukacyjne i warsztaty, które odbyły się w Galerii Sztuki Polskiej w Sukiennicach, na Wawelu oraz w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego. Atrakcyjnym punktem wycieczki okazało się Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.
Zwiedzaniu atrakcji turystycznych Krakowa towarzyszyły zajęcia plenerowe, w trakcie których uczniowie tworzyli prace własne - rysunki wykonane ołówkiem, akwarele i zdjęcia. Powstałe w trakcie wyjazdu prace, uczniowie zaprezentują na wystawie poplenerowej w siedzibie szkoły przy ulicy Bema 1 oraz w formie wydawnictwa.
Koszt wyjazdu oraz zakupu materiałów potrzebnych do realizacji prac własnych uczniów pokryty został w całości ze środków projektu.
Praktyki zawodowye w CKP w Kołobrzegu <
Od 5. do 31. września 2011 roku grupa 15 dziewcząt z klasy II „hotelarskiej” przebywały na praktykach zawodowych w Centrum Kształcenia Praktycznego w Kołobrzegu.
Wróciły bardzo zadowolone, o czym świadczą uzyskane oceny: 13 ocen bardzo dobrych, 2 oceny celujące.
Wyjazd edukacyjny do Poznania <
31 sierpnia 2011 r. uczestnicy projektu w ramach Klubu Młodego Mistrza Krawiectwa wzięli udział w wyjeździe na Targi Mody do Poznania.
Celem wycieczki było rozwijanie i kształtowanie zainteresowań zawodowych oraz zapoznanie z najnowszymi trendami mody. Młodzież miała możliwość obejrzeć nowoczesny park maszynowy i ekspozycje wystawców branży odzieżowej i obuwniczej.
Spotkanie Zespołu Projektowego – 27 czerwca 2011r <
„Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”
- Przeszkolenie koordynatorów w zakresie wypełnienia nakładki PEFS (R. Pliżga)
- hasło do wypełnienia nakładki PEFS
- upoważnienia dla koordynatorów, Z. Łuczki i Ł. Lemieszewskiego do przetwarzania danych osobowych
- deklaracje i ankiety wypełniane przez uczniów (potrzebne przy wypełnianiu zakładki)
- płytki z nakładką do PEFS dla koordynatorów
- Administrator Bezpieczeństwa Informacji PEFS 2007 (wyznaczenie przez WOM)
- Aktualna sytuacja w zakresie realizacji zadań w projekcie
- realizacja zadań, późna decyzja o przyznaniu dofinansowania i wynikające z tego opóźnienia, harmonogram płatności, wniosek o dokonanie zmian w projekcie, strona internetowa, komunikacja (E. Rostkowska)
- wniosek po zmianach wydrukować dla każdej szkoły
- relacje koordynatorów szkół z wykonanych zadań (LP, ZSG, ZSM, ZSE, ZS nr 14)
- monitoring i ewaluacja (Z. Łuczka)
- Decyzja i uchwała o przyznaniu dofinansowania dla projektu
- kopie decyzji dla koordynatorów szkół
- dodać zapis w umowach zlecenia odnośnie zlecania zadań merytorycznych:
- § 16 ust. 1 „W przypadku zlecania zadań merytorycznych lub ich części w ramach Projektu wykonawcy Beneficjent zastrzeże w umowie z wykonawcą prawo wglądu do dokumentów wykonawcy związanych z realizowanym Projektem, w tym dokumentów finansowych”
- Umowa zlecenie
- wzór umowy (przykład ZSG)
- dodać zapis o nr decyzji oraz skrót nazwy szkoły np. ZSG
- przygotować na realizację najbliższych zadań
- Zadania bieżące i bardzo ważne
- wypełnienie nakładki PEFS (do 1 lipca)
- sprawozdania z wykonanych zadań (do 1 lipca)
- przygotowanie wniosku o płatność do końca czerwca (do 14 lipca)
- Zakupy w projekcie
- zbadać rynek i zaplanować potrzebne zakupy
- przygotować dokumentację do zakupów
- w szkołach, w których zmieniono rodzaj kupowanego sprzętu lub kwotę należy poczekać na zatwierdzenie zmian do wniosku
- Dokumentacja szkół w projekcie
- oddane dokumenty przez koordynatorów (zwrócić uwagę na drogę oddawania dokumentacji)
- uzupełnić dokumenty dotyczące działań w szkołach
- Informacje
- na bieżąco oddawać dokumentację i przygotować sprawozdanie po realizacji zadania
- przekazywać informacje na stronę internetową
- uzupełnić karty pracy i wypełniać na bieżąco
- zgłaszać wszelkie problemy i kłopoty z realizacją zadań
- komunikować się ze specjalistą ds. monitoringu i ewaluacji
- zgłosić swoją dyspozycyjność w lipcu i sierpniu
- harmonogram spotkań do końca roku szkolnego
- Sprawy różne
SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI DO WYŻSZEJ SZKOŁY LOGISTYKI W POZNANIU 09.06.2011 <
Uczniowie z klasy I K i I T wraz z opiekunami p. Beatą Majewską - Kubera, p. Piotrem Krukiem oraz
p. Tomaszem Walorskim odwiedzili 9 czerwca 2011 roku Wyższą Szkołę
Logistyki. Przyszli logistycy i spedytorzy zapoznali się z kierunkami i specjalnościami, które
można studiować w WSL, dowiedzieli się które firmy przyjmują studentów na praktyki i
staże oraz jakie możliwości zatrudnienia czekają na absolwentów pierwszej w Polsce uczelni
logistycznej.
Prezentację uczelni przeprowadziła dla uczniów mgr Karolina Zielińska. Podczas wykładu dwóch uczniów, którzy odpowiedzieli na konkursowe pytania otrzymali nagrody ufundowane przez WSL. Ciekawy wykład o „Możliwościach wykorzystania analizy benchmarkingowej w transporcie” wygłosiła mgr Joanna Lewandowska. Prowadząca benchmarking rozumiała jako ciągłe poszukiwanie wzorcowych sposobów postępowania poprzez uczenie się od najlepszych i korzystanie z ich rozwiązań. Jak sama przyznała, to jeden z najczęściej stosowanych narzędzi w zarządzaniu, tuż obok planowania strategicznego czy segmentacji klientów.
Dużym zainteresowaniem cieszył się wykład mgr Artura Olejniczaka pracownika WSL, który z niesamowitą pasją opowiadał o logistyce w Formule F 1.
Wykład urozmaicały różne ciekawostki techniczne, które przedstawione były na zdjęciach. Na zakończenie części teoretycznej młodzież zwiedziła Krajowe Laboratorium RFID, gdzie mgr inż. Marcin Nowaczyk z Instytutu Logistyki i Magazynowania przedstawił im zasady identyfikacji towarów za pomocą fal radiowych.
Po interesującym pobycie w Wyższej Szkole Logistyki uczniowie udali się na spacer po Poznaniu. Jako pierwsze miejsce zobaczyli sztuczny stok narciarski i tor regatowy na poznańskiej Malcie, następnie zwiedzili zabytkowy kościół farny. Spacer po poznańskiej starówce zakończył się smacznym obiadem w restauracji SIOUX. Po obiedzie i zakupach w centrum handlowym Stary Browar uczniowie wrócili do Gorzowa.
Wyjazd do Poznania był jednym z działań realizowanego przez Zespół Szkół Mechanicznych projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
    Pliki do pobrania:
Logistyka w służbach mundurowych - 25 marca 2011 <
Logistyka w służbach mundurowych
III KONFRERENCJA LOGISTYCZNA
Konferencja była jednym z działań realizowanego przez Zespół Szkół Mechanicznych partnerskiego projektu „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Odbyła się w piątek 25 marca 2011 roku w Zespole Szkół Mechanicznych w Gorzowie Wielkopolskim. Konferencję otworzyła dyrektor szkoły p. Janina Grzecznowska, honorowym patronatem objął ją Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego Pan Tadeusz Jędrzejczak. Organizatorzy konferencji zwrócili słuchaczom uwagę na wojskowy rodowód logistyki i jednocześnie wyszli naprzeciw potrzebom młodzieży, która stoi przed decyzją wyboru przyszłego miejsca pracy bądź kontynuowania nauki w uczelni wyższej. Młodzież często zainteresowana związaniem swojej przyszłości z pracą w służbach mundurowych bardzo uważnie wysłuchała wystąpień przedstawicieli wojska, straży pożarnej, policji, straży miejskiej. W konferencji wzięli udział następujący prelegenci:
- płk dr inż. Witold Terechowicz – oficer WP w Sztabie Generalnym w Warszawie oraz wykładowca Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu (logistyka wojskowa);
- podinspektor Mirosław Kędziora – naczelnik Wydziału Łączności i Informatyki Wojewódzkiej Komendy Policji w Gorzowie Wlkp. (urządzenia i środki łączności, wykorzystywane do przekazywania informacji w policji);
- starszy kapitan Magdalena Popiel – zastępca Naczelnika Wydziału Kwatermistrzowsko-Technicznego Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wlkp. (Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy na terenie powiatu gorzowskiego);
- major Henryk Pietruszka – 17 Wielkopolska Zmechanizowana Brygada z Międzyrzecza (szczegóły logistyki wojskowej);
- ppłk dypl. Jan Jopkiewicz – komendant Wojskowej Komendy Uzupełnień w Gorzowie Wlkp. (logistyczne rozwiązania naboru do wojska);
- Andrzej Jasiński – zastępca komendanta Straż Miejska w Gorzowie (środki techniczne, jakimi posługują się funkcjonariusze straży miejskiej podczas wykonywania obowiązków);
- JM rektor dr Maja Kiba-Janiak – Wyższa Szkoła Biznesu w Gorzowie Wlkp. (zintegrowany przepływ informacji na przykładzie Centrum Mobilizacyjnego w Londynie);
- Wojciech Zalewski – rzecznik prasowy i wykładowca Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu (ważne postaci sprawujące odpowiedzialne społeczne stanowiska i funkcje kierownicze wywodzące się z ZSM oraz WSL).
W konferencji uczestniczyli uczniowie z Zielonej Góry, Kostrzyna nad Odrą, Nowej Soli, a także z Gorzowa Wlkp.: z Zespołu Szkół Odzieżowych, Zespołu Szkół Gastronomicznych, uczniowie z klasy strażackiej Liceum Ogólnokształcącego Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego, uczniowie z klasy wojskowej Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących
Instytucje i placówki, które uczestniczyły w konferencji zorganizowały w holu szkoły swoje stanowiska. Tam też uczniowie mogli zapoznać się z różnego rodzaju sprzętem wykorzystywanym w wojsku, policji, straży pożarnej czy też w straży miejskiej. Opiekunowie stoisk chętnie odpowiadali na pytania dotyczące pracy w poszczególnych służbach mundurowych. Dużym zainteresowaniem cieszył się ustawiony na boisku szkolnym wóz policyjny wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt wykorzystywany w pracy policjantów. Po zakończeniu konferencji goście zaproszeni zostali na wojskową grochówkę.
Koordynatorem całego przedsięwzięcia był nauczyciel logistyki w Zespole Szkół Mechanicznych p. Piotr Kruk.
    Pliki do pobrania:Spotkanie zespołu zarządzającego – 11 marca 2011r <
W siedzibie Lidera projektu Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego odbyło się spotkanie zespołu zarządzającego projektem „Gorzowska edukacja zawodowa na rzecz rynku pracy”. W spotkaniu wzięli udział: koordynator i asystent projektu, koordynator obsługi finansowej, specjalista ds. monitoringu i ewaluacji projektu oraz koordynatorzy szkolni.
Porządek spotkania:
- Powitanie i omówienie podjętych działań projektowych, w tym opracowanie graficzne materiałów promocyjnych, opracowanie strony internetowej projektu, przygotowanie do druku dokumentów rekrutacyjnych – E. Rostkowska (koordynator projektu).
- Przedstawienie opracowanych dokumentów do wykorzystania w działaniach projektowych – E. Rostkowska .
- Realizacja zamówień publicznych w projekcie do 14 tys. € i powyżej 14 tys. € – B. Popkowska (specjalista ds. zamówień publicznych).
- Dokumentacja finansowa w projekcie – M. Serwa (koordynator obsługi finansowej).
- Monitoring i ewaluacja w projekcie – Z. Łuczka (specjalista ds. monitoringu i ewaluacji projektu).
- Realizacja zadań w Projekcie (wypełnianie dokumentów projektowych w tym terminowość i jakość, sposób komunikowania się) – R. Pliżga (asystent projektu).
- Przygotowanie zmian do wniosku o dofinansowanie Projektu – R. Pliżga.
- Uwagi i pytania.
Ustalenia:
- Przygotowanie zmian w harmonogramach realizacji zadań szkół.
- Realizacja tych zadań, które są już możliwe do realizacji.
- Uzupełnienie dokumentacji projektowej.
- Otrzymane materiały są do użytku tylko w ramach działań projektowych.